Hej

När jag sågar med cirkelsågen så slutar klingan att snurra en bit in i virket, när det blir större motstånd. Tänkte då försöka ta bort klingan och det gör man ju genom att låsa fast klingan med en tex skruvmejsel och sen lossa muttern.
Men när jag gör det så snurrar allt bara, som om något lossnat inuti maskinen.
Vad kan vara fel?

(Hoppas förklaringen fungerar)
 
Jag vet inte vilken cirkelsåg du har, men då jag precis bytte klingan på en kapsåg (Bosch) insåg jag att skruven var vänstergängad. Men om allt verkar löst är det sannolikt något annat problem.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
T2 skrev:
Hej

När jag sågar med cirkelsågen så slutar klingan att snurra en bit in i virket, när det blir större motstånd. Tänkte då försöka ta bort klingan och det gör man ju genom att låsa fast klingan med en tex skruvmejsel och sen lossa muttern.
Men när jag gör det så snurrar allt bara, som om något lossnat inuti maskinen.
Vad kan vara fel?

(Hoppas förklaringen fungerar)
Klingan lossas alltid samma håll som den snurrar,men Du har nog ett annat problem,om något är sönder i maskinen borde det ändå gå att få loss klingan
 
Det brukar väl antingen vara en knapp som trycks in för att låsa axeln eller så finns det utrymme för att sticka in en platt u-nyckel bakom klingan.

Antagligen är inte klingan nog hårt tilldragen eftersom den stannar vid motstånd, därför snurrar ju axeln även om du låser klingan med en mejsel.
 
  • Gilla
NU86
  • Laddar…
Jag handlade en ny klinga med fler tänder till min cirkelsåg och råkade då ut för att ansatsen på spindelaxeln , - den som centrerar klingan, var typ en tiondel högre än den nya klingan. Det gick mao inte att dra skruven tillräckligt då skruven bottnade mot ansatsen istf klingan. - med motsvarande resultat som beskrivs ovan. Jag löste problemet med att skära en bricka ur en kartong. (- cornflakespaket)
 
  • Gilla
Aallalou
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.