Hej,

Jag hänger en duschhörn i badrummet och måste borra 8 hål genom kaklet. Har lyckats på den väggen som har betong bakom kaklet. Men på andra väggen byggt av kakel och gips kommer jag in bara 23mm med borran sen kommer jag åt nåt som är riktigt hårt. Skruvpluggen som kom med duschen är 28mm i längd.

Rören hanger på väggen och är därför inte i själva väggen.

Jag har använt en kakel borr för att komma genom kaklet och sen en 6mm sds-plus betong borr därefter.

Hur ska jag göra?

Barry
 
Är du på ett armeringsjärn kan byte till ett metallborr underlätta (men det slöas ordentligt av allt betongpulver)

Tillägg
(Tänkte på betongväggen - läste inte ordentligt att det var den andra. Instämmer då med Oceanis nedan)
 
Redigerat:
23 mm i gipsväggen innebär att du har borrat igenom kaklet och gipsplattan och nu har du en träskiva eller en stålregel som du försöker borra i.
En sds betongborr fungerar inte på något av det. I en gips/trä vägg ska du skruva i träskivan med silikon i hålen, förutsätter att du har plywood bakom gipset annars måste det vara en kortling bakom. Du ska aldrig borra igenom och använda plugg i en sådan vägg när du har tätskikt bakom. Du ska bara borra igenom kaklet för att sen fylla hålet med silikon och fästa i bakomliggande skivor eller kortling.

Hoppas du är medveten om hur du skall montera i ett duschutrymme med tätskikt bakom !
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.