jonastroms
Har läst och det har väl de flesta om att det är handelstullar och jag läste exempelvis att Harley förbjöds åt ena hållet och aluminiuen åt andra hållet. Hur påvkerar det oss?
 
MultiMan
Jack Daniels kommer kosta en bra bit över 400kr om inte importören sväljer kostnaden för nya tullarna. Det är väl den största smällen på det rent personliga planet. :worried:
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jack Daniels kommer kosta en bra bit över 400kr om inte importören sväljer kostnaden för nya tullarna. Det är väl den största smällen på det rent personliga planet. :worried:
Vad kommer en 101 proof (50,5%) Wild Turkey att kosta tro?
Behöver den till varje frukost för att vakna.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
Jonas: Inget har förbjudits. Med det är dyrare att köpa en HD nu.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jonas: Inget har förbjudits. Med det är dyrare att köpa en HD nu.
Som tur är har det bunkrats en del HD, men när dom är slut kommer strafftullen att slå fullt ut mot konsument, 25% på snittpris runt 250k. Det kommer att bli väldigt lite såld, dom flesta kommer troligtvis att vänta att dåren på andra sidan Atlanten förstår att handel är global företeelse, o lugnar ner sig.
 
HD flyttar väl även en del produktion utanför USA för att komms undan tullen. Inget som herrn i det vita huset gillar....
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
jonastroms
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jack Daniels kommer kosta en bra bit över 400kr om inte importören sväljer kostnaden för nya tullarna. Det är väl den största smällen på det rent personliga planet. :worried:
Oj jäsiken då kan man lika gärna dricka det fina då :)
 
jonastroms
Vanliga varor som byggrejer och sånt? Har någon koll på hur det kommer påvekras? Aluminium som används ofta blir väl dyrare från Kinas håll eller är det bara för USA det blir en högre skatt??
 
jonastroms
jonastroms jonastroms skrev:
Oj jäsiken då kan man lika gärna dricka det fina då :)
vilket jag ändå gör ändå i och för sig
 
Snarare tvärtom efter som USAs efterfrågan minskar.
 
Japan och EU skrev ju på ett handelsavtal för några dagar sen, kändes som ett starkt svar mot USA?

https://money.cnn.com/2018/07/17/news/economy/eu-japan-trade-deal/index.html

"The European Union and Japan signed a huge free trade deal on Tuesday that cuts or eliminates tariffs on nearly all goods.

The agreement covers 600 million people and almost a third of the global economy. It's also a major endorsement of a global trading system that is under increasing threat from protectionism."

Handelsavtal är bra, sen är jag av åsikten att exempelvis Sverige bör kunna förse sig själv med spannmål etc. vid en kris. Olja förstår jag att vi inte kan vara självförsörjande på av naturliga skäl, men just mat.
 
MultiMan
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad kommer en 101 proof (50,5%) Wild Turkey att kosta tro?
Behöver den till varje frukost för att vakna.
Nu är ditt inlägg antagligen ett försök till humor, men jag skriver aldrig något som inte är sant, därför kan jag drabbas av osäkerhet ibland.

WT 101 är en av mina favoriter med is (blir lagom drag under galoscherna då), men den har jag köpt enbart via Tyskland, så vad kommer kosta i Sverige har jag inte en susning om. Där nere brukar den ligga runt 250 för en liter. Anledningen till att jag enbart köper min favorit JD i Sverige är därför att priset är väldigt bra i förhållande alkoholskatt/inköpspris och andra länder, vilket gör den direkt prisvärd här. Helt ovärt att handla utomlands om man inte får resan/transporten gratis, handlarna där har för stora marginaler på just JD.

Nu kommer jag antagligen gå över till Auchentoshan och Pulteney. Skål! :beer:
 
jonastroms
Om det bara gäller amerikanska varor klarar man sig ganska fint ändå det mesta är väl från Kina :crysmile:
 
jonastroms
R ramafred skrev:
Japan och EU skrev ju på ett handelsavtal för några dagar sen, kändes som ett starkt svar mot USA?

[länk]

"The European Union and Japan signed a huge free trade deal on Tuesday that cuts or eliminates tariffs on nearly all goods.

The agreement covers 600 million people and almost a third of the global economy. It's also a major endorsement of a global trading system that is under increasing threat from protectionism."

Handelsavtal är bra, sen är jag av åsikten att exempelvis Sverige bör kunna förse sig själv med spannmål etc. vid en kris. Olja förstår jag att vi inte kan vara självförsörjande på av naturliga skäl, men just mat.
Från sagt till gjort är språnget stort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.