Hände en grej i förra veckan.

Vi sågade ner några små björkar som växte på bostadsrättsföreningens mark (det tror/trodde vi iaf)

Tomterna avgränsas av ett sånt där grönt nätstaket. Ett par decimeter från staketet in på vår sida stod tre mindre björkar. Uppskattningsvis max 1 dm längst ner på tjockaste stället, och kanske 4 meter höga.

Syftet med nedsågning var helt enkelt att det inte är ett passande ställe för björkar att bli stora, att de skräpar ner och att en av dom hade börjat dö högst upp.

När sista björken var fälld kom grannen från andra sidan staketet och påstod att björkarna stod på hans mark. Vi trodde först att han skojade eftersom det var så tydligt att björkarna stod på vår sida staketet. Dessutom ligger vår grannes tomt på en berghäll tre meter upp så det skulle vara en väldigt onaturlig markindelning. Kan även nämna att staketet stått där i 20 år och marken har skötts av föreningen. Grannen skulle kolla med Lantmäteriet sa han.

Vad händer nu?
 
  • Gilla
Ludwig
  • Laddar…
Det bästa du kan göra om det visar sig vara hans träd, är väl att försöka snylta för honom lite och skicka över en smörgåstårta och en flaska whisky så blir han säkert mer medgörlig. :) Vet inte annars vad som kan hända, mer än att han kanske ska ha någon ersättning.
 
Om både du och grannen har ett visst mått av folkvett så händer det att du ber om ursäkt. Om björkarna var viktiga för grannen så diskuterar ni hur det kan ersättas, men eftersom björkar växer fort kommer det att lösa sig själv på några år. Vill någon av er eller båda bråka så går det att orsaka mycket större kostnader och besvär.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ovanstående inlägg har givetvis rätt, men var stod staketet? Om din granne har rätt så måste
alltså staketet ha stått en bit in på hans tomt? Jag antar att din förmodan var att staketet
var lika med tomtgränsen. Och i så fall varför var det så? Hade du någon möjlighet att tro
att så inte var fallet?
 
Det finns inga tomtpinnar att titta på? Det är ju rätt ovanligt att Gunnebostängsel sitter innanför tomtgränsen, eftersom de är i princip underhållsfria brukar man ju tvärtom sätta dem exakt på tomtgräns, man behöver ju inte komma åt utsidan.
 
Helt rätt, vår förmodan är/var självklart att staketet stod precis på tomtgränsen. Grannen menar att han tror att staketet står några decimeter in på hans tomt, det är det han ska kolla med Lantmäteriet.

Mitt spontana svar är att det knappast finns något som borde fått oss att tveka på att björkarna är våra. Det står en tomtpinne där staketet börjar men i andra änden är den nog övervuxen eller liknande. Tomterna i området utgör inget rutnät precis utan har alla möjliga former.
 
Verkar det som om grannen vill bråka med dig om det?
 
När kommunen var och sågade runt vår tomt var man inne nån meter och tog ner ett antal småträd so var mina. Det löstes med att kommunen betalade en lokal plantskola att plantera ersättningsträd. Man gick på diametern för de nedsågade träden och dess antal. Dock var största diametern ca 1 dm, alltså inga "träd" i den bemärkelsen. Men det var mest insynen som vi hade dessa busk-träd till...

/S
 
Ok, vi får väl se om vi hör nåt från grannen.

Återkommer i så fall.
 
HenrikP skrev:
Helt rätt, vår förmodan är/var självklart att staketet stod precis på tomtgränsen. Grannen menar att han tror att staketet står några decimeter in på hans tomt, det är det han ska kolla med Lantmäteriet.

Mitt spontana svar är att det knappast finns något som borde fått oss att tveka på att björkarna är våra. Det står en tomtpinne där staketet börjar men i andra änden är den nog övervuxen eller liknande. Tomterna i området utgör inget rutnät precis utan har alla möjliga former.
Det låter ju väldigt långsökt att man skulle ha satt upp staketet så att det står precis i tomtgränsen i ena änden, men sedan "glider" in några dm, på hans tomt.

Visar det sig att han har rätt, så känns väl en äkta ursäkt som vettig. Men det känns inte självklart att ni skall kompensera med något större skadestånd. Det låter som träden stod så till att ni ändå skulle haft rätt att ta bort typ. halva grenverket (allt som går över tomtgränsen). OM nu träden stod så att de faktiskt fyllde någon funktion som insynsskydd eller liknande så skulle jag erbjuda mig att antingen återplantera björkar i hanterlig storlek, de växer snabbt, eller hellre något annat som kanske jag också skulle gillat i det läget. Ex. någon buske som blir lagom stor.
 
Tänkte lite till. Det är väl iofs. så att man bör prata med sin granne innan man tar ned träd eller större buskar som står nära tomtgränsen (eller när man planterar sådant nära gränsen), inte så att man skall behöva acceptera ett veto från grannen, men som en artighet.

Det kan ju vara så att grannen inte alls tror att träden stod på hans tomt, men tycker att ni borde pratat med honom innan avverkningen.
 
Göran.W
Jag tror inte det händer något om han drar det vidare för man kan inte begära av ts att kolla med lantmäteriet var tomtgränsen går när det står ett Gunnebo staket som man rimligen antar är tomtgränsen.
Känns som grannen bara vill bråka.
Blev han av med insyning skyddet tro.
 
Som sagt längre upp - det kan bli alltifrån en flaska whisky till 50 års osämja, beroende på dig och grannen.

Sanktioner från samhället i form av böter eller fängelse behöver du inte räkna med.
 
Det är väl rätt vanligt att man INTE sätter staketet i gränsen ( såvida inte båda tomtägare gör det tillsammans )
1 meter in på sin egna tomt brukar iaf jag alltid sätta det, då medger det möjlighet till underhåll mm utan inverkan på grannens tomt.. såvida inte tomten är mark till lantbruksfastighet. ( då gäller helt andra regler - ägaren till lantbruksfastighet kan sätta upp ett stängsel på mycket friare reglement och mitt i markgränsen)

Skulle grannen vara jobbig, så visst har han rätt till ersättning, men det handlar inte om några större belopp, vanlig svensk björk med basdiameter under 1 dm är inte dyrt, tillkommer kan ev. skadestånd göra men det finns ju förmildrande omst. vilket pekar på att du saknat uppsåt.
 
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter.
Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.