Att jag behöver göra en bygganmälan för braskamin vet jag. Dock har jag hört att jag "måste" fråga grannarna och få ok från dem innan jag installerar braskamin.

Stämmer det?

Lite krasst, kan jag strunta i deras åsikt om någon säger nej och göra det ändå? Kan de överklaga till de som utfärdar tillståndet? Kan samfälligheten säga nej?

Tack på förhand.

Tillägg: vi bor i radhus, mitt emellan två hus.
 
Redigerat:
Låter inte troligt.
Är det i ett nybygge eller skall du ansluta den till en befintlig skorsten?
Jag gjorde en bygganälan nyligen, fick besked idag att jag ej behövde göra det då jag redan har en skorsten. Så det enda som krävdes var en besiktning av sotaren.
 
Redigerat:
Jag vet inte om det skiljer mellan kommunerna, men här har grannen inget att säga till om i första skedet.
Däremot kan de klaga på röklukt och då, om miljö(?)kontoret håller med, kan du få begränsningar i hur ofta du får elda.
 
Det är inte ett nybygge.

Det sitter något på taket som jag tror är en skorsten :) Nu låter jag lite puckad, men det är nog en skorsten, men det går inga rör till den inne i huset. Varje radhus har en på taket. Inte helt olik den här men smalare.
 
I stockholm tillfrågas inte grannarna ens om du behöver bygglov (tex för att skorstenen är lite högre än normalt).
 
Jag går mest på känsla när jag säger att det är nog mest en "rådgivargrej" det här att man ska prata med grannarna om i princip allt. Och det är säkert välment för det här med grannar och grannsämja är väldigt viktigt för de flesta. Sist men inte minst känner ju många sin "styrka" som granne och blir irriterade om de inte tillfrågas. Fast de säger klockrent ja när frågan kommer. Så känns det, själv har jag inga nära grannar f.n.
 
blob skrev:
Det är inte ett nybygge.

Det sitter något på taket som jag tror är en skorsten :) Nu låter jag lite puckad, men det är nog en skorsten, men det går inga rör till den inne i huset. Varje radhus har en på taket. Inte helt olik den här men smalare.
Okej :) Men då har du alltså ingen murstock i huset.
Så du ska dra upp ett nytt rör för kaminen? Isåfall skall du göra en bygganmälan.
 
hjerpe skrev:
Okej :) Men då har du alltså ingen murstock i huset.
Så du ska dra upp ett nytt rör för kaminen? Isåfall skall du göra en bygganmälan.
Japp, så är det. Nytt rör från kaminen genom ett innertak och ett yttertak. :)
 
Fick svar från byggnadsnämndskontoret (Linköping).


"I det här fallet behöver du inte höra grannar, om du är fastighetsägare behöver inte samfälligheten höras (om det är en bostadsrättsförening ska intyg inhämtas)."

Antar att jag är fastighetsägare? Vi äger radhuset, friköpt.
 
Ja du är fastighetsägaren.
Samfällighet är en "förening" som gemensamt har kommit överens om att driva/installera eller investera i ngt, med era fastigheter som pant för kostnaderna. Dvs sköts samfälligheten så illa att den drar på sig enorma skulder så är det era fastigheter som kommer tas i anspråk för att betala. ÄVEN om du har fullbelånat ditt hus, samfälld skuld går före bankens krav på dig.
/C
 
OM det finns en samfällighet för ditt radhusområde (oftast finns det) såkanske du borde titta på samfällighetens regler. En del samfälligheter har regler som begränsar vad man får göra på sin fastighet, utöver vad bygglovsmyndigheten tycker. Det är ganska ovanligt med sådana regler men de finns (och är troligen tveksamma juridiskt).
 
haavard skrev:
Jag vet inte om det skiljer mellan kommunerna, men här har grannen inget att säga till om i första skedet.
Däremot kan de klaga på röklukt och då, om miljö(?)kontoret håller med, kan du få begränsningar i hur ofta du får elda.
Instämmer!

Man behöver bara göra en bygganmälan, dvs meddela att man kommer att installera en eldstad.
Denna ska då vara typgodkänd i sverige och monteras i enlighet med tillverkarens montageanvisningar och brandkraven samt slutligen godkännas av sotaren.
Grannarna har inget att göra med detta ö.h.t!

Däremot kan de då klaga på röklukt och kanske få kommunen att genomföra restriktioner angående eldning i området, men det är mig veterligen en ovanlig åtgärd. Jag känner bara till ett område i en av alla de kommuner jag är verksam i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.