Sambon såg ett grävlingsslagsmål under vårt förråd. Vilket för mig lite orolig för att det är ett tillhåll för djuren. Det är en gammal fallfärdig liten stuga på kanske 5 kvm. Jag är livrädd för grävlingar från det jag var liten och vi var i skogen med skolan och han som undervisade oss pratade om att man skulle ha kol i stövlarna för grävlingarna biter tills det knakar.

Så om det finns någon grävlingskunnig här får ni gärna hjälpa mig.

Kan det vara så att de bor där?

Om det är orimligt att tro det, kan det vara så att det kanske är en plats de återkommer till?

Och vad kan vi göra för att hålla de borta?

Förrådet ska rivas nästa år när vi bygger ett nytt men jag vill ju inte behöva vara rädd för grävlingar den här sommaren. Hur farliga är de för barn? Har en fyraåring och en ettåring som leker på tomten och de kommer ju nära förrådet lite då och då.
 
Det kan mycket väl vara så att grävlingarna bor under stugan. Där lär de de vara en större risk för stugan än för förbipasserande. Sannolikt ett mindre problem om stugan skall rivas. Att de biter tills det knakar är en skröna.

De är aktiva på natten. Jag har flera gånger på ett seglarläger sett en grävling sitta still och titta ut från under ett hus i skymningen. Om någon går förbi blir den rädd och springer ut. Efter ett par dagar är halva seglarlägret livrädda för grävlingen som titt och tätt springer framför fötterna på en i mörkret. Dock blev ingen anfallen av grävlingen.
 
Titta under förrådet om det ser ut att vara ett djupt hål där , deras boplats på vintern är på frostfritt djup.
Hittar du inget gryt eller ingång till ett gryt kanske dom bara var på besök.
Dom är som sagt var nattdjur men dock människoskygga så för ni lite oväsen vill dom nog inte vara kvar hos er.
 
Googlade lite igår och inser att min rädsla helt klart är överdriven och att det jag lärt mig är en skröna. Men det verkar inte påverka så mycket, reptilhjärnan är fullt aktiverad. För sådär en 15 år sedan kom vi upp till mina föräldrars sommarstuga och såg färska björnspår och det skrämde mig inte ett dugg. Känns ju verkligen logiskt att vara mer rädd för grävlingar än för björnar...

Sambon gick ut och kollade och det var lite grävt därunder och han sa att det såg väldigt mysigt ut med all isolering från det trasiga golvet som rasat ner. Han la en massa stockar runt huset så att det förhoppningsvis inte ska gå att komma in. Och förhoppningsvis så var det de två grävlingar som sprang iväg som var där bara så att vi inte har stängt in någo.
 
Vad jag har hört så är en anledning till skrönan om grävlingars aggresivitet att de försvarar sig genom att göra skenanfall. Blir grävlingen trängd och känner sig hotad så rusar den morrande och fräsande mot den som hotar för att sedan vika av och fly någon meter innan den är framme. Uppenbarligen så fungerar skrämseltaktiken ;)

Björnar har väl f.ö. samma taktik med den skillnaden att de inte ALLTID viker av och flyr...

I detta fallet så tycker jag du kan känna dig helt lugn. Även om det skulle vara så att de bosatt sig under förrådet så är det knappast troligt att de rusar ut och börjar anfalla barnen mitt på dagen. Det skall ganska mycket till för att få dem att lämna grytet. blir de skrämda så ligger de hellre och trycker.

OM det nu skulle vara ett gryt under förrådet så bör det även finnas en toalett i närheten. Grävlingar är renliga så tillvida att de brukar ha en eller flera små bajsgropar i närheten av bostaden. Denna borde du ha sett någonstans på tomten.
 
  • Gilla
byggankan
  • Laddar…
Nej inga toaletter finns. Har precis krattat hela tomten och det var bara harbajs och rådjursbajs som låg där.
 
Hemmakatten
Jaja, de där argumenten om att vilda djur är skygga för människor ger jag inte ett dugg för efter att ha bott i det så kallade "Rialareviret" för vargar (har mött vargar tre gånger). Vargarna (i Rialareviret) är inte ett dugg skygga för människodoft, går mellan husen, har tagit ett antal lösa och en fastbunden hund.

Vad gäller grävlingarna så tror jag de är normalt mycket skygga för människor. Vi har haft grävlingar som korsat vår tomt i gryning och sedan på tillbakavägen i skymning. De har blivit ordentligt skrämda om man gett sig till känna. Men grävlingarna hos byggankan kan ju ha blivit vana vid människor och då vet man inte riktigt hur de reagerar.

Personligen skulle jag inte ta risken med småbarn i familjen utan försöka skrämma iväg grävlingarna. Har för mig (men inte orkat kolla) att man kan slänga in något ämne/livsmedel/kemikalie under boden som luktar så illa att grävlingarna frivilligt ger sig iväg.
 
Grävlingar är ofarliga och mycket skygga. Man ska nog undvika att jämföra dessa med rovdjur, predatorer, som har andra beteenden.
Det största problemet med grävling är att de kan böka i gräsmattorna och göra hål när de söker föda.
Vi brukar stöta på grävling vid fritidshuset och jag har vid ett tillfälle särat på två grävlingar, som slogs, för att återställa lugnet. Hjälpte inte att skrika och vifta utan fick tag på en granstör och "en bestämd dask i baken" på den ena avslutade fajten med mig som segrare, dvs farligast av de tre som fanns på plats.
Risken med att ha dem under ett hus är att de gräver och stökar till under huset, samt om man har hund som kan ta sig in och försöka attackera grävlingen där grävlingen försvarar sig. Så en hund är betydligt farligare än en grävling om man vill göra en jämförelse.
 
Har inte märkt av grävlingarna något mer men ska kasta in en trasa med dieselolja för att vara på den säkra sidan, ska tydligen kunna hålla de borta då de inte gillar lukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.