Hej

Gödslade igår med weibulls super gramino när jag sett att prognosen visade lite regn, nu ljög den ganska mycket och det kom kraftigt med regn, ca 40mm på 2 dagar. Försvinner gödslet med vattnet eller stannar näringen i jorden? Måste jag gödsla om?
 
Lita aldrig på smhi.
Gissar att vid mycket regn under en längre period säkert kan medföra att näringen kan lakas ur jorden till viss del men i ditt fall med två dagars regn så finns det säkert näring kvar så det räcker. Lite värme o sol så växer det nog så det knakar :)
 
Okej, det är säkert så. Bara en tanke, vad skulle hända om man gödsla igen om ca 1 vecka, kan man bränna eller förstöra gräset? Eftersom det gamla gödslet redan är i jorden eller i diket, kan gräset få för mycket näring?
 
Claes Sörmland
Urlakningen går inte så fort för dels har jorden jonbytarförmåga (den binder positivt laddade joner som t ex ammonium och kalium) och dels så är en del av kvävet i Super Gramino i form av ureaformaldehyd. Ureaformaldehyd kan liknas vid plast och flyter. Lite nitratkväve har säkert flyttat på sig nedåt i jorden.

Har du givit en full gödselgiva så lär mer inte göra något bättre. Vänta en vecka och se gräset bli mörkgrönt och växa till förbannelse.
 
Jag är helt övertygad om att min första gödselomgång regnade bort.
Jag gödslade på två olika gräsmattor på tomten vid två olika tillfällen.
Efter den första omgången regnade det som attan i en veckas tid. Där är gräsmattan gul och tråkig nu.
På den andra mattan regnade det måttligt ca tre dagar efter gödslingen, och där är det grönt och frodigt idag.

La ut ny gödsel igår, tror ni inte att jag vaknade i natt av ett skyfall ... Nu har det regnat stadigt sedan dess. Ger mig den på att jag får lägga på nytt igen om en vecka eller två.
 
Kanske bättre att satsa på risodling än gräs låter det som :)
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
En svensk sommar gör även en risodling vattensjuk. Det enda alternativet är väl att odla alger snart.
 
Claes Sörmland skrev:
Urlakningen går inte så fort för dels har jorden jonbytarförmåga (den binder positivt laddade joner som t ex ammonium och kalium) och dels så är en del av kvävet i Super Gramino i form av ureaformaldehyd. Ureaformaldehyd kan liknas vid plast och flyter. Lite nitratkväve har säkert flyttat på sig nedåt i jorden.

Har du givit en full gödselgiva så lär mer inte göra något bättre. Vänta en vecka och se gräset bli mörkgrönt och växa till förbannelse.
Ureakväve är ett ganska dåligt val för svenska förhållanden då det krävs en varmare jord än vad som normalt finns i Sverige, för att nedbrytningen till användbara kväveföreningar skall kunna ske innan urean helt lakats ur. Det gör väldigt lite för gräsmattan, men desto mer för övergödningen i våra sjöar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.