T
Hej alla kunniga! Får jag fråga om någon vet om dessa fläckar i gräsmattan går att bättra på? Om det går att så ytterligare frön, när görs detta? Jag vet dessvärre inte vilken sorts gräs vi har, mer än att det är ett tunt lager och där under är det sand.
Gräsmatta med fläckar och tunna områden framför veranda, en kratta på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med fläckar och tunt gräs ovanpå ett lager av sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammig och fläckvis död gräsmatta med synlig sand, intill ett rött träföremål och en handskräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Tomas
 
Vänta in tills vi har dygnsmedel runt 10 grader och strö ut lite grösfrö och dressjord ovanpå.
Vad det är tidigare har ingen betydelse då vissa grässorter försvinner med åren och andra tar över utifrån vad som fanns i gräsblandning som nuvarande såddes med.
 
  • Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
T
A AndersS skrev:
Vänta in tills vi har dygnsmedel runt 10 grader och strö ut lite grösfrö och dressjord ovanpå.
Vad det är tidigare har ingen betydelse då vissa grässorter försvinner med åren och andra tar över utifrån vad som fanns i gräsblandning som nuvarande såddes med.
Perfekt, stort tack för svar! Jag hittade en fröblandning på Granngården som enligt uppgift ska gå att använda från 4 grader, kan det vara något att ha? Det hade varit kanon att kunna dra igång så tidigt som möjligt nu när det finns mycket nederbörd och mindre barnaspring på gräsmattan.
 
Narren666
Har du vertikalskurit gräset någon gång? Om inte så kan det vara läge för det.

Jag kan rekommendera Weibull extra green, gräsfrö.

Har du frågor angående gräs besök Olle Bergs hemsida. Där får man svar på det mesta :)
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Narren666 Narren666 skrev:
Har du vertikalskurit gräset någon gång? Om inte så kan det vara läge för det.

Jag kan rekommendera Weibull extra green, gräsfrö.

Har du frågor angående gräs besök Olle Bergs hemsida. Där får man svar på det mesta :)
Tack för tipsen! Nej vertikalskurit har jag aldrig gjort, detta var första gången jag läste begreppet Jag får googla på det!
 
Hej! Du behöver bara stödså och dressa (slänga på dressjord och kratta ned det i gräset). Vertikalskära gör man när man har så mycket thatch (organisk materia) så att gräset känns svampigt att gå på. Detta för att ta bort det lagret med ”gräs” så att det kommer syre, vatten och näring ned till jorden. I det här fallet så har du ganska lite gräs och det är ju det som är grejen.
Du bör rugga upp jorden lite innan du stödsår men det kan du göra med en lövräfsa.

Lycka till!

/Robin
 
  • Gilla
Nilfons och 1 till
  • Laddar…
En grundregel är att inte stressa på utan anpassa efter klimat utifrån var man bor.
Nu är det för blött och du riskerar att förstöra ännu mera.
 
  • Gilla
RHdstrm och 1 till
  • Laddar…
T
R GrönareGräsmatta skrev:
Hej! Du behöver bara stödså och dressa (slänga på dressjord och kratta ned det i gräset). Vertikalskära gör man när man har så mycket thatch (organisk materia) så att gräset känns svampigt att gå på. Detta för att ta bort det lagret med ”gräs” så att det kommer syre, vatten och näring ned till jorden. I det här fallet så har du ganska lite gräs och det är ju det som är grejen.
Du bör rugga upp jorden lite innan du stödsår men det kan du göra med en lövräfsa.

Lycka till!

/Robin
Strålande, tusen tack för hjälpen!

A AndersS skrev:
En grundregel är att inte stressa på utan anpassa efter klimat utifrån var man bor.
Nu är det för blött och du riskerar att förstöra ännu mera.
Okej, då var jag lite ivrig. Jag får ge mig till tåls :D Tack för hjälpen!
 
T
A AndersS skrev:
En grundregel är att inte stressa på utan anpassa efter klimat utifrån var man bor.
Nu är det för blött och du riskerar att förstöra ännu mera.
Hej igen!
Nu är det ju lite torrare och varmare om dagarna, men fortfarande kallt vissa nätter. Kan det vara läge att så nu?
 
BirgitS
Du kan mäta temperaturen 5-10 cm ner i jorden för att få ett dygnsgenomsnitt.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan mäta temperaturen 5-10 cm ner i jorden för att få ett dygnsgenomsnitt.
Smart, tack för tipset!
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.