Det kanske är självklart för jag har inte hittat någon info om det fungerar att installera en frostskyddskabel mot vattenflödet?

Vi har ett litet pumphus som är uppvärmt på vintrarna men det är trångt och bökigt att montera en Y-eller T-koppling. Däremot har jag frikostigt med utrymme under huset där slangen kommer in. Så jag funderar på om det fungerar att skjuta in en frostskyddskabel / värmekabel från huset till pumphuset (dvs. mot vattenflödet)?

I vårt fall handlar det om en 17-18 meter lång 32 mm PEM-slag som ligger på berg.
 
Du kan putta in en V-kbel från vilket håll som helst, den ska då gå ända in i huset, se bara till att det inte finns någon ventil på vägen. Ett tips är ar att ha någon meter kvar där du börjar och kunna linda runt rör som ligger i luften. framför allt ska du ha en elektronisk termostatstyrning på den. Givaren sättes på det kallaste stället. Slangen tål att frysa, men inte några kopplingar. Stänger du av V-kabeln och startar den, så tar det kaanske 3 timmar att töa upp lite. I ett sådant läge öppnar ta en kran lite grann och har du tryckströmbrytaren i brunnshuset så kommer pumpen att starta/stoppa. den ger då ett ryck ut och när det töar lite i slangen kommer det att bli ett litet flöde genom den och töa fortare när varmare vatten börjar sippra genom slangen.
 
  • Gilla
JT2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.