A
Hej

Om någon har torrkokat mat på spisen och det blir en rökskada som försäkringsbolag handläågger som säga att köksskåpet som fläkten sitter i - sitter för lågt så att utterliga avdrag kan göras från den försäkringsersättning någon får vid rökkada?

Vad är köksstandard för hur lågt skåpen för vara så att de inte direkt orsakar brandrisk?

Köksskåen ser inte ut att sitta synligt lågt - så finns det något mått?
 
A
Hej

Finns det något standardmått för hur lågt köksskåp får sitta vid spisen?
Så att om försäkringsbolaget kan säga att avdrag görs på ersättning baserat på att

kösskåpen där fläkten sitter som blivit skadad,. sitter för lågt ned.
vad - dvs inte fackmaässigt utförtt.
 
Hej. Första frågan kan jag inte svara på exakt, utan det behöver du kolla med försäkringsbolaget. Rökskada från torrkokning är normalt oberoende av höjd mellan spis och skåp så det handlar om rök från något som ex torrkokas på spisen. Höjden påverkar däremot risken för brandspridning från brand på spisen till fläkt/skåp eller risken för brand i fläkt/skåp på grund av värme på spisen vid torrkokning. .

Vad gäller avståndskrav mellan spis och fläkt/skåp så regleras det i föreskrift och tillhörande allmänt råd i Boverkets byggregler kap. 5:43 Matlagningsanordningar.

En spis och andra matlagningsanordningar ska placeras så att betryggande skydd mot uppkomst av brand uppnås.

Allmänt råd
Betryggande skydd mot uppkomst av brand kan erhållas genom ett vertikalt skyddsavstånd från ovansidan av en elektrisk spis till brännbart material eller spisfläkt som är minst 0,5 meter. För gasspisar bör dock avståndet vara minst 0,65 meter.
 
Om det gäller för köksskåp vet jag inte, men för köksfläktar säger Boverkets regler minst 50 cm för elspis, och om det är en gasspis är 65 cm minimum.
 
Som sagt boverkets regler finns. Men OM det är något som försäkringsbolaget bråkar om vet jag inte.

Rent teoretiskt kan man nog bli åtalad om en brand uppstår pga. för lågt monterad fläkt. Ungefär som att glömma stekpannan på spisen, så att det börjar brinna.
 
H hempularen skrev:
Som sagt boverkets regler finns. Men OM det är något som försäkringsbolaget bråkar om vet jag inte.

Rent teoretiskt kan man nog bli åtalad om en brand uppstår pga. för lågt monterad fläkt. Ungefär som att glömma stekpannan på spisen, så att det börjar brinna.
Kan man bli åtalad för att ha glömt stekpannan på spisen? Är det inte just för sådana situationer man har en försäkring (alla har väl i princip nån drulle-ersättning dessutom nu för tiden?)

”Ajdå, du glömde stekpannan på spisen och ditt hus brann ner med hela ditt livs samlade minnen. Tråkigt att åklagaren dessutom yrkar på 90 dagsböter! Fast du hade ju nästan behövt fängelsestraffet istället eftersom du inte får nån ersättning för huset från försäkringsbolaget, kan tänka mig att det blir många dyra hotellnätter framöver. Som försäkringsbolaget naturligtvis inte heller täcker. Känns nog lite bittert att du gick ur bostadskön i vintras, du som hade så många ködagar?”

Edit: googlade och det verkar vara en grej att åtala folk som glömmer saker på spisen för allmänfarlig vårdslöshet. Det var en kvinna som dömdes till 90 000 kr i skadestånd till fastighetsägaren. Jag kan inget om juridik egentligen (surprise surprise) men är det ett allmänt åtal eller civilrättsligt (om det nu heter så)? Gemensamt för de fall jag hittade på Google var att det verkade vara i hyreslägenheter.
 
Redigerat:
Det räknas som sagt som allmänfarlig vårdslöshet (beror säkert på omständigheterna). Och faller under allmänt åtal. Men om det gälle även för lågt monterad fläkt vet jag inte.

Men även om du är "kriminellt" vårdslös, så kan nog försäkringen betala ut ändå, ev. med avdrag.
 
  • Gilla
saitta
  • Laddar…
Ovan nämnda rekommendationer gäller om inte hällens monteringsanvisning säger något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.