Jag har en lägenhet som är en etta och en tvåa som har ihopslagna, dvs två stycken ytterdörrar.
Nu skulle jag vilja bygga ut ena badrummet så jag får ett större, men då måste jag slå igen ena ytterdörren. Tänkte bara ta bort handtaget på dörren och ersätta den med en bricka sedan regla isolera och slå på skiva från insidan. Är det något min förening kan neka mig att göra?

Läset något om på nätet att de ända som föreningen har något att säga till om är vatten, avlopp, värmesystem och ventilation, stämmer de?

Tacksam för svar! :)
 
Nja, normalt får man inte ändra planlösning och flytta väggar mm utan föreningens godkännande.
Så var det iaf i den föreningen där jag satt i styrelsen för några år sedan.
Har du frågat och fått ett nej?
 
Då du de facto inte äger lägenheten utan disponerar den genom ditt medlemskap i föreningen så bör du ställa frågan till föreningen.
 
BRF förmodar jag. Föreningen ansvarar också för yttre underhåll, trapphus, fasad, m.m. och däri skulle jag tro ytterdörren ingår.

Att lämna ytterdörren kvar på plats och bygga för den med en innervägg borde inte var några problem, men som redan nämnts, när det gäller att ändra planlösning får du nog inte göra det utan föreningens godkännande.
 
PCLarsson skrev:
Då du de facto inte äger lägenheten utan disponerar den genom ditt medlemskap i föreningen så bör du ställa frågan till föreningen.
Nja, om vi nu ska vara petiga så är man inte bara medlem, man äger också en andel i föreningen ;)
 
O
Som sagt, du måste ha föreningens godkännande....
Annars så finns det risk att du blir av med medlemsskapet. Om det är tillräckligt allvarligt alltså.
 
Jag har ställt frågan och väntar på svar från de. Vill veta vilka rättigheter jag har. Om de de säger nej går de att överklaga på något sätt? Men jag förstår inte varför de skulle avslå det egentligen... De frågade för 5 år sedan då det byttes till säkerhetsdörrar om den dörren skulle tas bort.
 
JF. skrev:
Jag har ställt frågan och väntar på svar från de. Vill veta vilka rättigheter jag har. Om de de säger nej går de att överklaga på något sätt? Men jag förstår inte varför de skulle avslå det egentligen... De frågade för 5 år sedan då det byttes till säkerhetsdörrar om den dörren skulle tas bort.
Överklaga kan du ju göra till styrelsen,

annars får du väl i värsta fall lyfta frågan på årsstämman. Längre än så kommer du tyvärr inte att kunna gå...
 
det är föreningens stadgar som reglerar det. med vanliga mönsterstadgar skulle jag vilja säga att det är en tolkningsfråga, säg att du låser igen ytterdörren utan att ta bort handtaget och sedan reglar upp en enkel vägg 1 decimeter innanför?

säkerheten med utrymningsvägar är en annan aspekt värt att tänka på
 
Precis, jag kan ju strunta i att ta bort handtaget då har jag inte ändrat det yttre alls. Då är de ju bara en liten vägg runt dörröppningen till badrummet som skall tas bort. Det ändrar ju inte planlösningen radikalt på något sätt. Ända är att jag kommer få bila upp i golvet för att ändra avloppet.
 
Det är nog även bygglov som gäller när man förändrar i användning av det hela.
 
Är det inte två frågor.

1. Är det ok att utvidga våtutrymmet i en bostadsrätt utan bfr tillstånd.
2. Är det ok att dölja en ytterdörr bakom en gipsvägg utan tillstånd?
 
Ändringarna i våtutrymmet kräver garanterat tillstånd, om de har en verklig formell rätt att säga nej är mer tveksamt. Jag är lite osäker på vilka överklagansmöjligheter man har, men jag tror att det faktiskt är hyresnämnden som kan pröva om föreningen "begår övergrepp" på en enskild medlem. jag borde veta det sedan min tid som ordförande, får väl vara glad att jag aldrig behövde ta reda på den saken.

Men även om föreningen inte kan hindra din ombyggnad så kan de ställa upp villkor i stil med att ex. VVS måste utföras av en firma som är certifierade enl. "säkert vatten", eller att du måste presentera konstruktionsritningar utförda av en byggn. ingenjör med ansvarsförsäkring (gäller typiskt om man vill riva bärande väggar).

Den typen av villkor är naturliga om man gör ingrepp i delar som är föreningens ansvarsområde (rör och bärande konstruktioner).
 
Om jag som styrelseledamot fick den frågan skulle det första jag kollade upp vara om lägenheten i upplåtelseavtalet och/eller lägenhetsregistret är upptagen som två sammanbyggda lägenheter eller inte. Och beroende på svaret säga tvärnej till alla ändringar som innebär att lägenheterna i framtiden inte återigen kan delas upp i två separata lägenheter.

Rätt eller fel, det är så jag skulle reagera.

Det enklaste sättet att få sin vilja igenom i en bostadsrättsförening är att själv gå med i styrelsen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.