Hej, jag håller på att bygga ut min stuga och tänker ta upp en öppning i ytterväggen. Det är två fönster som ska bort och tanken är att öppningen ska vara lika hög och bred som fönstren samt naturligtvis gå ned till golvnivå. Fönstren är totalt 2,6 m breda och det finns ingen regel mellan dem, de sitter karm mot karm så att säga. Det går lätt att öppna dem.
Jag har inte öppnat upp o kollat hur grov balken ovanför fönstren är (utgår från att finns en), men mitt antagande är att den borde avlasta fönstren. Eller har jag fel?
Min tes är att fönstren inte är bärande, men jag vill gärna ta del byggahus-forumets eminenta kunskap och erfarenhet innan jag tar fram sågen.
Huset är från 1965 och finns i Västerbottens kustland. Det har pulpettak och måtten är ca 7x11 m. Se bilder nedan, det handlar om de två fönstren närmast i bild.

Brun stuga med gröna fönsterkarmar och två intilliggande fönster som planeras att ersättas med en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning av en stuga som visar placeringen av rum, kök, altan, fönster och braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips!

Stugläge
 
Redigerat:
Det ligger troligen en avlastningsbalk eller t.ex dubbla reglar ovanför fönsterna som avlastar så takstolarnas tyngd inte blir för höga över fönsterna och nyper fast dom.

Finns det, så kan du troligen göra den åtgärd du vill oavsett. Finns det inte, lär taket på insidan visa att det sviktar över fönsterna.
 
  • Gilla
stugläge
  • Laddar…
Tack Johnny!
 
Ligger det en takstol rakt över mitten? Då skulle i teorin om man byggt tokigt en viss last tas där (när snölasterna är höga). Men 1965 hade man nog koll på sånt där. Jag hade inte tvekat att ersätta med en dubbel altandörr (men gärna åkt dit några gånger när snön lägger sig på taket och dubbelkollat ifall man skulle behöva stötta invändigt vintertid.
 
  • Gilla
stugläge
  • Laddar…
Tack provrundan, en stämp vintertid i öppningen blir det absolut.
Öppningen ska faktiskt mynna ut i ett annat rum, bilden ovan är några år gammal. Nu ser det ut så här:

Ett modernt svart trähus med stora fönster omgivet av träd under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag måste ta hänsyn till den nya takytan också, men den är inte så jättestor:

Nytt plåttak med utsikt över snötäckt landskap och sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter bra! ställ en stötta där under vintern (antar att det är kallställt då) och kolla någon gång om den verkar vara lastad genom att lätta på den lite (så du vet till nästa vinter).

Fint läge!
 
  • Gilla
stugläge
  • Laddar…
Eller så öppnar du upp och förstärker/ersätter med kraftigare doningar så slipper du stämpar och oro. (y)
 
  • Gilla
stugläge
  • Laddar…
Fönsterkarmarna i mitten kan vara bärande om det är byggt 1965. I vårt hus byggt 1966 är alla fönsterkarmar bärande reglar. Men det är ganska enkelt att ta reda på, ta bort foderlisterna så syns det om karmreglarna fortsätter upp i tak och ner till golv.
 
  • Gilla
stugläge
  • Laddar…
Ja, det ska jag kolla. En sak jag lärt som glad amatör lätt besatt av byggnationer är att aldrig ta nåt för givet särskilt om huset dessutom har några år på nacken.
Plan for the best, prepare for the worst som Churchill sa även om det var i ett mer allvarligt sammanhang!
 
  • Gilla
Zandroria
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.