Kan fastigheten/tomten anses vara bebyggd?

Förutsättningar: Detaljplanerat område, inga anpassningskrav mot 8 kap. 9 pbl. Byggrätt för huvudbyggnad och komplementbyggnad.

Komp byggnad står slutbesiktigad på tomten.

Huvudbyggnaden står halvt färdigbyggd pga sent överklagat bygglov pga ej grannehörd beviljad revidering. Revideringen upphävs
Pga planstridighet.

Nytt planenligt bygglov beviljas för samma hus, placering och förutsättningar.

Anses fastigheten/tomten bebyggd i det nya bygglovsärendet?

Eller måste det nya bygglovet prövas mot 8 kap. 9 pbl trots att det gjordes i första laga kraft bygglovet?

(Det är mindre än 5 år mellan datumet på första laga kraft bygglovet och datumet på andra bygglovet)
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Det pågår byggnation på fastigheten men något slutbesked som visar att byggnadsarbetena är avslutade har inte getts. Därmed så är fastigheten inte bebyggd. Husbygget får ju t ex inte tas i bruk.

Komplementbyggnaden har tydligen slutbesiktigats. Ligger den under samma bygglov som huvudbyggnaden eller under ett separat bygglov? Jag antar att slutbesked inte har givits för denna byggnad.

8 kap 9 § PBL om tomtens ordnande ska prövas när bygglov prövas för denna tomt. Eftersom det är ett lagkrav så har denna prövning skett när första bygglovet gavs. Det är snyggt om det står i lovet att detta lagrum har prövats men det är inget krav att explicit skriva ut allt som har prövats före beslut om bygglov.
 
Den ena byggnaden har slutbesiktigats som omfattas av samma bygglov.

Båda byggnaderna ligger i samma bygglov.
Källarvåningen till huvudbyggnaden har även fått ett interimistiskt slutbesked.

Men då det byggdes efter reviderade ritningar som upphävts har det i sin helhet upphävts..
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Z zibaztjian skrev:
Den ena byggnaden har slutbesiktigats som omfattas av samma bygglov.
Ja men har den slutbesked?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja men har den slutbesked?
Ja. Den ena byggnaden har slutbesiktigats.
 
Z zibaztjian skrev:
Ja. Den ena byggnaden har slutbesiktigats.
Så kan fastigheten anses bebyggd?
 
Z zibaztjian skrev:
Ja. Den ena byggnaden har slutbesiktigats.
Slutbesiktning och slutbesked är två helt olika saker.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Slutbesiktning och slutbesked är två helt olika saker.
Ja. Glömde även skriva att det utfärdats ett interemistiskt slutbesked för källarvåningen.

Byggnad nr2 (komplementbyggnaden) har slutbesked.

Kan då fastigheten anses bebyggd tro?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Z zibaztjian skrev:
Ja. Den ena byggnaden har slutbesiktigats.
Ja. Glömde även skriva att det utfärdats ett interemistiskt slutbesked för källarvåningen.

Byggnad nr2 (komplementbyggnaden) har slutbesked.

Kan då fastigheten anses bebyggd tro?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det pågår byggnation på fastigheten men något slutbesked som visar att byggnadsarbetena är avslutade har inte getts. Därmed så är fastigheten inte bebyggd. Husbygget får ju t ex inte tas i bruk.

Komplementbyggnaden har tydligen slutbesiktigats. Ligger den under samma bygglov som huvudbyggnaden eller under ett separat bygglov? Jag antar att slutbesked inte har givits för denna byggnad.

8 kap 9 § PBL om tomtens ordnande ska prövas när bygglov prövas för denna tomt. Eftersom det är ett lagkrav så har denna prövning skett när första bygglovet gavs. Det är snyggt om det står i lovet att detta lagrum har prövats men det är inget krav att explicit skriva ut allt som har prövats före beslut om bygglov.
Jag förstår.
Första bygglovet som vunnit laga kraft har passerat 5 år nu men det nu aktuella bygglovet beviljades innan 5 år från det första.
 
Claes Sörmland
Så summa summarum har du en källardel för hus med bostadsändamål med ett interimistiskt slutbesked och en komplementbyggnad som också har slutbesked på tomten.

Det är andra förutsättningar än de jag trodde gällde när jag skrev ovan. Tomten måste ju då anses vara bebyggd. Därmed menar jag att 8 kap. 9 § PBL inte ska prövas när du nu sökt ett nytt bygglov. Tomten är ju redan bebyggd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.