Hej!
Tänkte koppla in en diskmaskin till mitt nya kök som ännu inte har någon håltagning på plats för diskmaskins-anslutningarna.

Istället för att ta ut hålet i botten av skåpet där allt redan är tätat och det är trångt så tänkte jag ta ut hålet i sidan av stommen (markerat i rött).

H-ltagning-Diskmaskin.jpg

Finns det någon orsak till varför man inte kan/får/bör göra på det viset?

Diskmaskinen är på andra sidan av stommens vägg, verkar ha marginal nog att få plats med slangarna baktill, är integrerad så att den inte skjuts in av misstag och klämmer till, och tänkte säkra upp hålet med ett mjukt kabelgenomförings-lock så att inget skavs sönder.
 
Staffans2000
Gör som du tänkt.

Staffan
 
  • Gilla
_Julius
  • Laddar…
Alright, tack för svaret!
 
Jag har gjort så: Hålsåg genom stommen stort så slang inklusive kopplingar gått igenom. Man kan göra likadant med elsladden om det behövs.
 
Det blir bra. Det är vanligt att man gör så. Det är ju synd att göra onödiga hål i den tätade bottnen på skåpet.
 
Perfekt, var lite orolig då diskmaskinerna endast har extra utrymme nertill så att det kanske var den enda normala praxisen att man drog allt undertill.

Tack så mycket för svaren allihopa, skönt att veta att man kan gå vidare utan några konstigheter, håller tummarna för att besiktningen går bra och att Ikea någonsin får in några fler lådfronter så att allt slutar se halvklart ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.