Jag tycker min ritning på mitt hus är minst sagt förvirrande. Det är ett enplanshus på 110 kvm från 1968 med "platt" tak. Enligt min ritning är det endast de yttre väggarna som är bärande då de är tjockare. Inte någonstans på ritningen finns tjockare streck eller vertikala streck som bärande väggar ibland kan kännetecknas av.

Huset är ett Skanska-hus med ett sk hjärta av betong som går genom kök och toaletter. Resten av huset är uppbyggt av träreglar och gips.

Jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig i detta dilemma? Byggnadsnämnden kan inte hjälpa mig!
 
Många moderna hus har fribärande takstolar, dvs det behövs inga bärande väggar inne i huset. Platt eller sadeltak, det går att göra med bara ytterväggar som bärande.

Protte
 
Tolkar jag det rätt om jag tror att du har betongväggar centralt i huset?
Då skulle jag tro att de kan vara bärande
 
mats_o skrev:
Tolkar jag det rätt om jag tror att du har betongväggar centralt i huset?
Då skulle jag tro att de kan vara bärande
Ja, jag har betongväggar ganska centralt i huset. De är inte heller uppmärkta som bärande på ritningen.
 
Har du en vägg i mitten som ligger parallelt med långsidorna låter det som en hjärtvägg. Att den inte är tjock eller markerad som bärande på ritningarna behöver inte betyda så mycket. Är det gammal hederlig betong behöver den heller inte vara så tjock för att klara belastningen i ett småhus. Om du knallar upp på vinden och försöker hitta möjligheter att fotografera eller beskriva hur takstolskonstruktionen ser ut tror jag forumet kan hjälpa dig lite framåt utifrån den informationen. Ofta kan man lista ut på utseendet av dessa om de endast fördelar krafterna på yttervägg eller även en bärande hjärtvägg
 
myrstack skrev:
Har du en vägg i mitten som ligger parallelt med långsidorna låter det som en hjärtvägg. Att den inte är tjock eller markerad som bärande på ritningarna behöver inte betyda så mycket. Är det gammal hederlig betong behöver den heller inte vara så tjock för att klara belastningen i ett småhus. Om du knallar upp på vinden och försöker hitta möjligheter att fotografera eller beskriva hur takstolskonstruktionen ser ut tror jag forumet kan hjälpa dig lite framåt utifrån den informationen. Ofta kan man lista ut på utseendet av dessa om de endast fördelar krafterna på yttervägg eller även en bärande hjärtvägg
Problemet är att jag har ingen vind, helt platt tak och ingen möjlighet att kolla in takstolarna.
 
Mikael_L
Men du ger ju oss noll information, hur ska vi kunna hjälpa dig då? :p

Att huset är på 110 kvm säger t.ex. inte mycket, är det 4x27 meter eller 10,5x10,5 meter, det är en avsevärd skillnad.

Kasta t.ex. in en bild på ritningen och hur huset ser ut (en bild utifrån) så finns det något att börja på.
 
Mikael_L skrev:
Men du ger ju oss noll information, hur ska vi kunna hjälpa dig då? :p

Att huset är på 110 kvm säger t.ex. inte mycket, är det 4x27 meter eller 10,5x10,5 meter, det är en avsevärd skillnad.

Kasta t.ex. in en bild på ritningen och hur huset ser ut (en bild utifrån) så finns det något att börja på.
Jag ska ta lite bilder utifrån och även skriva måtten på huset. Fixar det i helgen =)
 
Mikael_L skrev:
Men du ger ju oss noll information, hur ska vi kunna hjälpa dig då? :p
Får mig att tänka på en fråga som ställs i Cyklar med Galenskaparna; En båt kör in i en brygga med en hastighet av fem knop, hur lång tid tar det att laga bryggan?

Trevlig helg

/PC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.