håller på att förbereda för elektrikern att komma och koppla och dra ny elen till ett renoverat rum.

i och med detta så måste jag dra en avstickare till det intill liggande rummet.

Där börjar problemen, förra ägaren har monterat paneler på vägg och tak .
Monterade ner de paneler som behövdes för att komma åt rummets "centrum dosa" och då dra en ny avstickare dit.

men han har även borrat ett hål i väggens panel mot det rum jag håller på med, i samma linje som gamla stål röret går.
Där får jag utslag med en spännings detektor, (biltema variant) , men det kommer inga sladdar dit

Så min fundering är kan dessa lite billigare varianter ge felutslag,

Kan tillägga att förra ägaren inte var särskilt noga när det gällde el,
elgubbar som varit här har flera gånger suckat djupt.
 
Dessa spänningsprovare som utan kontakt skall indikera om det finns spänning är alla mer eller mindre opålitliga. De billigaste sannolikt mer opålitliga. De ger en indikation, men en osäker sådan.

Erik
 
Mikael_L
Jag håller med om opålitligheten. Men den brukar mest yttra sig om att man inte får indikering trots att det finns spänning, inte tvärtom.

Jag skulle nog försöka söka lite djupare efter en orsak än att bara anta att det inte är något spänningssatt där.
Nu skrev du något om stålrör, jag antar att ett sådant kan koppla induktivt eller kanske kapacitivt, så det blir utslag, men själv skulle jag nog inte lita blint på en sådan förklaring heller.
 
ok, så smartast vore väl att dra bort de kablar som går i stål röret för att se om det blir något utslag sedan eller.
 
Mikael_L
Ja, jag har dåligt med tips att ge, och ytterst lite erfarenhet av vad som händer i anläggningar med gamla plåtrör. Jag hoppas att någon med lite mer erfarenhet kan ge sin syn på hur phasen och liknande fungerar när det är metallrör.

Men själv skulle jag inte tänka "felmätning" ifall spänningsdetektorn ger utslag. Utan utreda det vidare. Hur mycket är beroende på hur viktigt full kunskap om läget är.
 
OBS att du får inte sätta tillbaka panelen över dosan, du måste borra ett doshål i panelen och sätta doslock utanpå. Fast det kanske du redan vet.
 
Är det spänning eller ström du har indikerat?
 
Det är ok, bara det på något sätt framgår att det finns en dosa där. Du behöver dock inte måla ett stort kryss på väggen...
 
Måla ett kryss med såndär färg som bara syns med UV-ljus ;) ;)
 
Man kan ju även sätta ett doslock och "måla in det" så att man får samma färg och mönster på locket som på väggen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Skalman65 skrev:
hade tänkt att se till att man på ett enkelt sätt skulle kunna ta bort panelen just över dosan, men
det kanske inte är ok
I huset jag växte upp i så hade man sågat en liten lucka i panelen och tryckt dit. Dvs sågat av en panelbräda en 15cm och satt lister som överlappade någon cm på båda sidor (inga över/underliggare). Satt med "presspassning" (kan man naturligtvis förbättra).

Kan inte säga att jag tyckte att de störde något vidare värst, men är ändå klart att det sitter en dosa under.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Glöm inte doslock i så fall. Visst är det väl så att locket inte får vara något brännbart? Jag har hört att man inte ens får tapetsera över dosor utan lock, vilket många gör eftersom dosan inte syns alls då.
 
Jag har en sådan spänningsprovare som lyser vid spänning, den indikerar på att jag har spänning i hela mitt träskrivbord :D. Kan kanske vara någon av mina trevliga apparater som lurar den, har ju inga jordade vägguttag i detta rummet :rolleyes:

Man kan också gnida den mot huden så lyser den upp!
 
En tapet ger ingen barriär mot el som ett doslock av plast ger men man kan ju enkelt sätta tapeten över ett doslock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.