På förekommen anledning.

Gammal ensamstående kvinna avlider. Inga egna barn, ett syskonbarn i livet. Hen bor i Tyskland och är bekant till mig. Den gamla ensamstående damen ägde ett hus hon inte bott i på fem år. Huset ligger i typisk avfolkningsbygd i Norrland. God man har under de fem åren hon varit intagen på äldreboende försökt sälja fastigheten utan att lyckas. Det är stora renoveringsbehov som inte har blivit mindre med tiden.

Huset är i så dåligt skick att det inte finns någon som kommer vilja rädda det. Det finns bättre objekt i närheten att ge sig på i sådana fall. Det har varit flera inbrott i det under tiden hon varit på hem, fönster är sönderslagna, taket läcker, trädgården mycket vildvuxen och elen såg den gode mannen till att stänga av för att det inte skulle bli olyckor. Vatten är taget från grannens brunn, enskilt avlopp som säkert inte är godkänt..

I dödsboet finns efter begravningen c:a 25000kr och denna fastighet. Ende arvtagaren vill inte ha det här. Hen säger att pengarna i dödsboet på sin höjd räcker för att resa upp och sätta eld på huset så man blir av med det, och tänker avstå från arvet. Vad händer då? Arvsfonden antar jag, men de lär knappast ta på sig att riva fastigheten, det blir ju nettoförlust för dem. Kan en fastighet bli herrelös, eller kan inte syskonbarnet avsäga sig arvet, eller hur fungerar det?
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
Vad fiskar du efter... Lär hända varje dag att folk dör utan efterlevande som finns eller bryr sig.

Min gissning är arvsfonden och kommunen är de som får dra det imål.

Är det nåt som fortfarande fungerar är det att man måste leta länge efter mark och fastigheter som "ingen" äger.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Vad fiskar du efter... Lär hända varje dag att folk dör utan efterlevande.

Min gissning är arvsfonden och kommunen är de som får dra det imål.

Är det nåt som fortfarande fungerar är det att man måste leta länge efter mark och fastigheter som "ingen" äger.

/ATW
Jag fiskar efter vad som faktiskt händer. Arvingen är lite nervös för att det skall bli dennes sak att reda ut det där.

Kan ju tillägga att den gode mannen sagt att det kostar c:a 100.000kr att riva huset.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
Swetrot Swetrot skrev:
Arvsfonden antar jag, men de lär knappast ta på sig att riva fastigheten
Nä, det lär säljas i befintligt skick. Någon krona betingar väl alltid fastigheten(?)
 
Om det är enligt svensk lag så ärver man det man ärver. Man kan inte säga att man inte vill ärva. (Det finns vissa möjligheter att avstå till förmån för någon som ska ärva en själv senare i vissa fall)

Om det finns en arvinge är inte allmänna arvsfonden inbland. Inte heller kommunen om det finns medel för begravning i dödsboet.

Nu vet jag inte vad som gäller enligt tysk lagstiftning om det är så att det är den som gäller.

Men man behöver ju inte göra ngt med en fastighet man ärver. När allt är klart kan man ju sälja den om man vill. Det behöver man ju inte vara på plats för. Eller bara låta det vara som det är.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Jag fiskar efter vad som faktiskt händer. Arvingen är lite nervös för att det skall bli dennes sak att reda ut det där.

Kan ju tillägga att den gode mannen sagt att det kostar c:a 100.000kr att riva huset.
Man ärver ju inte skulder... Vill/kan man inte göra/driva boupteckning etc själv så är det kommunen man får vända sig till.

Är tillgångarna mindre än skulderna så är det väl konkurs som gäller.

Arvingen får väl fortsätta smita undan ansvar...

/ATW
 
Jiji Jiji skrev:
Om det är enligt svensk lag så ärver man det man ärver. Man kan inte säga att man inte vill ärva. (Det finns vissa möjligheter att avstå till förmån för någon som ska ärva en själv senare i vissa fall)

Om det finns en arvinge är inte allmänna arvsfonden inbland. Inte heller kommunen om det finns medel för begravning i dödsboet.

Nu vet jag inte vad som gäller enligt tysk lagstiftning om det är så att det är den som gäller.

Men man behöver ju inte göra ngt med en fastighet man ärver. När allt är klart kan man ju sälja den om man vill. Det behöver man ju inte vara på plats för. Eller bara låta det vara som det är.
Men då får man en massa kostnader, i vart fall fastighetsavgift?

Man kan välja att antingen avstå, överlåta eller avsäga sig arvet.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men då får man en massa kostnader, i vart fall fastighetsavgift?

Man kan välja att antingen avstå, överlåta eller avsäga sig arvet.
Avsäga sig arvsrätt måste man göra medan den man ska ärva lever.

Den som köper betalar ju fastighetsavgift för resten av året. Den tidigare avgiften betalas av dödsboet.
Jag kan inte se att den som ärver skulle få några kostnader.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Unikt namn
Man måste ju inte riva fallfärdiga hus. De kan fortsätta förfalla i godan ro utan mänsklig inblandning. Sker överallt i glesbygd.

Om fastigheten inte är värd 100k är nog fastighetsavgiften inte heller så hög.
 
Det resonemanget bygger väl på premissen att man får sålt.

Om dödsboet inte är värt något kommer ingen mäklare att ta i det med tång.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Avsäga sig arvsrätt måste man göra medan den man ska ärva lever.

Den som köper betalar ju fastighetsavgift för resten av året. Den tidigare avgiften betalas av dödsboet.
Jag kan inte se att den som ärver skulle få några kostnader.
Fast det hänger ju på att man faktiskt *hittar* en köpare.
Om det är de omständigheterna som TS beskriver så är det ju inte alls orimligt att det inte går att sälja ens för en krona.
Det finns ju många kommuner som försöker aktivt hitta "mottagare" till liknande ödehus och det är ju en process som kan ta ett tag, speciellt om det finns bättre objekt till samma kostnad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har en fastighet i grannskapet som enligt fastighetsregistret ägs av en person som har varit död sen 1930-talet.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
saltis99 och 7 till
  • Laddar…
Det intressanta är ju hur och när kommunen blir involverad och hur mycket energi de lägger på att jaga TS kompis (arvingen).

Min tro är att det blir en långbänk tills någon tröttnar och börjar jaga kommunen.

/ATW
 
Jag tolkar svaren, och vad som kan googlas som att min vän kan avstå från sitt arv, och det som händer är i praktiken att det finns ett oskiftat dödsbo som ingen vill ha, Att döma av hur många ödehus det finns i Sverige så är det kanske ingen ovanlig utgång.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.