Hej! Vi har precis byggt en trall och skulle vilja ställa en stor pool på den. Förra året förstörde poolen gräsmattan och gjorde den till en illaluktande sörja. Poolen är 2,44 i diametern och tror ca en meter hög. Vi har den bara uppe vid fint väder och max 2 veckor i sträck.

Jag har hört att andra har pool på sina verandor men jag är livrädd för att jag ska fuktskada vår nya trall. Någon som har erfarenhet kring detta? Vad häbder abdra som har poolen på trallen och hur gör de?
 
Har du tillräckligt stabilt bjälklag för att ställa poolen där? Den kommer väga rätt mycket med allt vatten i
 
M
Jag tror som ovan att tyngden är ett mycket större problem än vattnet som landar utanför när man badar.

Trallen blir ju inte rötskadad bara för att det regnar en vecka i sträck :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kan återkomma med dimensioner men den är kraftigt byggd. Så vikten borde inte ställa till problem. Skönt att höra att ni inte tror att fukten kan ställa till det. Blev ju orolig eftersom gräset började ruttna. Men det är skillnad kanske? Vill ju helst inte ha märken på trallen, eller färgförändringar.
 
Ni kommer att belasta altanen med nästan 2,5 ton på en mycket begränsad yta, så det kräver ett mycket stabilt bjälklag under den. Kanske idé att göra förstärkningar på den ytan?
 
M
Trallen är ju inte tät, så den stora mängden vatten kommer ju rinna ner under trallen. Det som finns där under kommer ju dock bli blött.

Den där poolen kommer väga runt 2,5 ton, så räkna du på det innan du skrider till verket, men hållfasthet saknar jag tyvärr kunskap om.
 
Finns det någon tabell vad olika dimensioner bör klara per kvm? I mitt fall blir det ca 440kg / kvm

Har 145 reglar på plattor, cc30 och 1m mellan plattorna.
 
Redigerat:
Den nya poolen jag köpt blir ca 500 kg på 2,5 kvadratmeter.
 
Så då borde väl det funka?
 
Tänk om man skulle tränga ihop 8 pers på 2,5 kvadratmeter, det borde väl trallen hålla för?
 
Jag antar att du menar barnpoolen? 159cm x159cm = 2,53kvm, vikten 424 / 2,53 = ~168kg / kvm
 
Alltså, som att två tyngre vuxna står inom en kvadratmeter?
 
Ja, en sån barnpool kan du utan problem ställa på trallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.