Jag skulle renovera rummet men taket sjunkit ner väldigt mycket och efter rivning fick vi veta vad är orsaken. Byggaren monterade direkt på takstolar.
Jag ska montera nya takpanel och sätta 28×70 takläkt med 40cm CC men jag är fortfarande osäker att läkarna kan hålla trycket från isoleringen.
Nedböjt tak under renovering med synliga takstolar och blåa rör, samt väggar med tapet och öppna dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänkt innertak med synlig isolering och takstolar där Rivet hörn i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Sätt 45x70 istället? Bör klara vikten bättre
 
Fast det är nog en vanlig standardkonstruktion med 28x70 på reglar som ligger med cc 120. Borde fungera, om du inte har ovanligt tung isolering. Du kanske kan lägga glespanelen på cc 30. Annars kan du behöva kortlingar vid kortsidan utefter väggarna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Känns som du bör börja glesa omgående, innan allt kommer ner...:rolleyes:
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Normalt spikar man glespanel 28x70 tvärs takstolarna i cc 30 cm, det brukar hålla för normala mängder isolering.
Finns det osäkerhet över detta kan man fundera på 45x70 istället (eller 34x70 ifall man hittar).
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört med 28×70 och CC 30 cm .Det verkar håller bra än så länge. Jag tackar för alla komentarer och rekomendationer .
Takstolar med 28x70 dimension och c/c 30 cm avstånd med isolering och ångspärr installerade i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar på 28x70 med CC 30 cm monterade i ett oisolerat takrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
te95mne och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kommer nog funka kalas. Detta är det normala som används vid normalt tunga undertak (gips eller gips+OSB) och en relativt normal mängd isolering som ska bäras upp.
Ärligt talat brukar man klara sig från att falla genom även om man tar ett felsteg där uppe. Så 28x70 i cc300 är ganska stadigt.

Den där takdosan, har den en plåt i botten (och kanske märkt 15 kg)?
Är den skruvad i bjälke eller regel?
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Att läkten normalt bär upp isoleringen är helt klart men som det ser ut nu måste läkten även lyfta upp isoleringen och det är inte lika självklart. Så jag skulle nog satsa på 45/70 C/C 30 och rejäla skruvar för att lyfta läkten min 6,0x100 och två i varje läkt/takstol.
Ps
Som extra bonus får du då även ett rejält utrymme för installationer i taket.
 
Det där är ju standard förfarande. Det är lugnt att sätta upp taket nu
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Att läkten normalt bär upp isoleringen är helt klart men som det ser ut nu måste läkten även lyfta upp isoleringen och det är inte lika självklart. Så jag skulle nog satsa på 45/70 C/C 30 och rejäla skruvar för att lyfta läkten min 6,0x100 och två i varje läkt/takstol.
Ps
Som extra bonus får du då även ett rejält utrymme för installationer i taket.
Är man orolig så får man väl trycka upp plast och isolering lite just medan man skruvar glesen för att sen låta den läggas tillbaka. ;)
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Ja det kan man, men frågan är vad som är lättast/snabbast/säkrast. Med lite grövre läkt trycker man ju upp isoleringen samtidigt som man skruvar upp läkten.
Det är nog ungefär vllket som.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.