Vi flyttade in i vårt nybyggda hus i våras. Husföretaget kunde inte leverera den spisen som vi ville ha, så vi fixade den själva genom en "spisfirma".
Nu när vi försökt att elda i spisen första gångerna, så ryker det in så mycket att hela huset blir rökfyllt...
Först trodde vi att det var fel på spisen, men sedan kom jag på att det är ju undertryck i huset, tack vare frånluften.
När det väl blivit drag i skorstenen, så är allt frid och fröjd, men när brasan slocknat och skorstenen kallnat, så dras oset efter brasan in i huset igen.
Luckorna är inte hundraprocentigt täta, så oset kommer därifrån.

Har kollat lite på rökgasfläkt, men den hade en livslängd på minst 10 000 timmar, stod det... Eftersom vi måste ha den på för jämnan, så lär ju inte den hålla speciellt länge...

Det hjälper inte att stänga alla spjäll, eftersom det ändå läcker igenom os som dras runt i hela huset.

Tacksam för tips!
/Idapi
 
Hej!
Här kommer lite tips hur vi gör när vi ska elda!

Innan du tänder brasan ska du öppna ett fönster eller en dörr på glänt en stund (~5 minuter). Fönster är bättre, det blir mycket kallare med öppen dörr. Öppna nånstans nära brasan. Just pga av det du själv skriver, att det annars är undertryck i huset och röken sugs in i rummet istället för ut genom skorstenen. När du tänder brasan låter du fönstret stå på glänt en liten stund till, tills brasan har tagit eld ordentligt, då kan du stänga fönstret.

Sen är det viktigt att du får fart på brasan ordentligt på en gång! Så du slipper det onödiga rykandet. Det absolut bästa är att använda tändblock (finns överallt, T-Gul block, eller andra tändblock...kolla bauhaus eller din spisfirma, vi har det på ICA..)

Tändblocken är helt luktfria och du kan tända ett par vedklabbar på en gång, det behövs inte ens några småpinnar.

Hoppas det kan vara till någon hjälp! Lycka till! ;)

/ Jocke
 
Hej och tack för svaret!

Skall testa med öppet fönster nästa gång vi tänder på ;), men hur gör ni när brasan slocknat?
Vi har ingen tilluftskanal, utan förbränningsluften tas från rummet. Jag misstänker att det rasar ner kall luft genom skorstenen och ut genom detta hål, och runt luckorna när skorstenen kallnat. Jag har nu fått täta skorstenen på taket eftersom det fortfarande efter en vecka osar rök i hela huset. Man känner hur det drar in kalluft runt spisluckorna. Egentligen spelar det ju ingen roll om det kommer luft in genom spisen, men det är oset som luftern drar med sig, som är det stora problemet.

Känns just nu ganska surt, eftersom vi lagt ut ganska mycket på något som vi inte kan använda... :'(

/Idapi


 
Vad är det för slags spis vi pratar om?

Har sotarn redan varit där och provtryckt efter nyinstallationen? Annars kunde ni ju korsförhöra honom när han kommer. Eller ta dit honom igen.,
 
Jag måste oxå fråga - är det en braskamin eller är det en öppen spis ni har? Tillverkare & modell?

Vi har en braskamin, Contura 550, men inte heller någon tilluftskanal, utan förbränningsluften tas lika som för er från rummet.

Jag har dock inte upplevt att det kommer kalluft (eller os för den delen) därifrån när vi inte eldar. Braskaminen har dock ett spjäll i framkant där man kan ställa in hur mycket förbränningsluft som ska släppas in, och den kan ju iofs då ställas på lägsta för att det inte ska komma in kalluft när man inte eldar...
 
Du har ju ett grovspjäll nertill och en fininställningsspjäll ovan glaset. Om man drar både dessa till vänster så borde det ju vara "nästan" stängt.. eller? Mer än så kan inte jag heller stänga till min braskamin.

Det borde inte kunna komma in mycket mer luft den vägen än genom en vanlig friskluftsventil i väggen.

Men oset som du pratar om har jag svårt att förstå hur det kommer sig :-? Är det rök när ni eldar eller luktar det os/rök när ni inte eldar?
 
Först och främst rök det in när man började elda, innan det blev drag i skorstenen, men detta går förmodligen att avhjälpa genom att öppna ett fönster eller stänga av fläkten till frånluften i huset.

Oset jag skriver om, är när man slutat elda och skorstenen blivit kall.
Överst på eldsataden är de ett reglage som man kan skjuta fram och tillbaka i sidled, men hur jag än ställer det, så drar det ändå kalluft kring luckorna och luktar gammal rök. Håller man handen framför, så känner man att det drar kallt.
Jag kan in ifrån eldstaden se upp i rökgången, och jag ser ingen spjäll som rör sig.
Kan de ha missat detta vid installationen?
Det är inte lite det luktar... det stinker i hela huset!
Igår knökade jag ner att gammalt påslakan i skortenen, så nu när jag kom hem så var det helt OK inne i huset.
Men man har ju inte köpt en dyr spis för att ha som linneskåp...  :-/

/Idapi
 
Hm måste vara generalknas på eran injustering av ventilationen ?

Låter som du har alldeles för stort undertryck i kåken.
 
Idapi skrev:
Jag kan in ifrån eldstaden se upp i rökgången, och jag ser ingen spjäll som rör sig.
Kan de ha missat detta vid installationen?
/Idapi
Det måste vara frånvaro av spjäll som spökar hos er. Den kanske monterades inte in för att inte kunna strypa utgående rökgaser ( förebygger CO förgiftning).
Normalt brukar varm luft stiga upp i skorstenen och man kan få en aning av självdragventilation :) men det är helt fel att luften sugs in i huset genom skorsten - för stor undertryck? Det enda rätta är att få en större tilluftsventil i rummet som jämnar ut undertrycket och minskar insugning av "frisk" luft genom skorsten.
gaia
 
Ja, något måste ju vara galet.
Vi har 2 st. Fresh 80-ventiler som tilluft i vardagsrummet där spisen står, och efter att vi flyttat in, så var det en snubbe här som justerade in pannan.

/Idapi
 
Idapi skrev:
Igår knökade jag ner att gammalt påslakan i skortenen, så nu när jag kom hem så var det helt OK inne i huset.
Men man har ju inte köpt en dyr spis för att ha som linneskåp...  :-/
;D ;D ;D :-X
 
Ni som skriver spjäll, menar ni ett sådant där gammalt hederligt spjäll uppe i skorstenen :-/ De finns inte i moderna kaminer, brasan regleras med luftreglagen.
Vi har en Dovre 750CB där rökröret går in i en gammal murad skorsten och självdrag i huset.
dovre750cb.jpg
Den har samma sorts övre luftreglage som din spis har. Det nedre ser lite annorlunda ut.
Jag har gått och sniffat två kvällar i rad nu, och det kommer inte någon röklukt från den. I eldningsanvisningen står det att båda luftintagen ska öppnas så att glöden brinner ut ordentligt innan man stänger dem när man eldat färdigt.
Jag tror också att undertrycket gör att luften går bakvägen genom skorstenen, men det ska väl inte komma ut i rummet när luftreglagen är stängda :-/
Drar det bara genom övre luftintaget eller drar det vid luckkanterna också?( Det skrev du att det gör ja :-[)  Men det skulle väl visat sig när sotaren provtryckte?
Vi har en ganska tjock vit "flätad" tätningslist monterad på insidan luckorna. Jo, det är en lucka på gaveln också :)
Jag har kollat i monteringsanvisningen och eldningsinstruktionen för din kamin och där står inget om att "elda ur den", men du kan väl prova det? Finns det ingen rök kvar i skorstenen ska det förhoppningsvis inte lukta heller :-/
Hur fungerar frånluften med extra tilluftsventiler? Eller stänger du dem efter att ni eldat?
Länk till monteringsanvisning
http://www.info.camina.se/montering/dovre_vastanvik.pdf
 
Vad har du för ved? Är inte veden torr så luktar det inte gött efter eldning. Just nu har jag ingen bra/torr ved och det e inge bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.