Har ett hus som är byggt 1963 med källare och det är aldrig omdränerat. Jag har i och för sig inga problem med fukt idag (vad jag vet om i alla fall) men har tänkt börja med trädgård samt bygga altan och farstukvist och vill inte riva upp det de närmsta 15 åren (helst aldrig). Jag har under vintern planerat för dränering och isolering med posrdrän/isodrän (efter att ha följt inläggen här) nu när våren kommer. Men när jag kontaktade en grävare för att påbörja arbetet säger han att man skall inte ge sig på hus från 60-talet om man inte har alvarliga problem. Risken finns att man "rubbar systemet" och får problem med att vatten tränger upp genom källargolvet istället.
Någon som vet mer om det här och kan bekräfta hans åsikt eller vill han bara inte gräva???

Sen undrar jag också om någon vet hur man gör då jag har ett garage som hänger ihop med huset på ena kortsidan och den ligger i markplan förutom en trappa ned till källaren. kan man komma åt och dränera/isolera under där?

Ytterst tacksam för svar, synpunkter...

//Skytte
 
... en grävare som inte vill tjäna pengar ??? Han är kanske bara ärlig och vill bespara dej den utgiften? Nog måste han har sett och lärt en del under sin tid som grävare. Inte minst misslyckade och/eller onödiga omdräneringar.
gaia
 
Skytte:

Du kan se hur det går för mig innan du börjar :)

Vi har ett sutteräng hus från 1968 och vi har "lite" fuktproblem och i övermorgon kommer en kille och gräver hos oss och sen kommer jag att göra dränering och lägga isodrän själv.

Jag kan dock inte i min vildaste fantasi förstå hur ett hus som inte är omdränerat på över 40 år ska må dåligt av att få nya drän rör som säkert fungerar mycket bättre än vad de gjorde för 40 år sen om de nu ens ligger några där nere? Att man sen lägger isodrän mot kommer ju bara göra saken bättre.
 
Intressant tråd. Grävaren låter radikal men jag har faktiskt stött på ungefär samma resonemang.

Jag har hört från en byggingenjör att folk "slentrianomdränerar" bara för att man råkar ha puts som fallit av från väggen som följd av förhöjd fuktkvot i källarväggen. Jag har fått rådet att se till att värmen är på sommartid, samt öppna ventilationsgluggarna.

Det kanske funkar om man enbart har ekonomiutrymmen i källaren. Jag antar att det blir lite annorlunda i en souterrängkåk med halv källare.

Om huset bokstavligt står i vatten (då menar jag vatten som pressas in genom väggen) vissa perioder på året så måste man naturligtvis göra något (d.v.s. dränera om), men om man får lite färg som lossnar kan man kanske göra nåt ballare för pengarna.
 
Hej Boussard!
Precis mina tankar ;). Bor i ett gammalt suteränghus som inte har några dräneringsrör att byta ??? Källarväggar var målade med plastfärg och markfukten ställde till det ordentligt med skador närmast golvet. Hittade gamla reparationer med cement och spakel som är nu borttagna. Väggar är nu omputsade och torra som snus ;D Kanske om det fanns någon dräneringsanordning så skulle vi fundera på att göra om den men som tur var så fanns inte det alternativ. Tro eller ej men det räckte med att låta väggarna andas fritt ;D. Det var också billigare att snygga till insidan än att starta utgrävningar på utsidan. Att dränera huset skulle inte lösa problem med markfukt och skador som den orsakade hos oss... så det är kanske förnuftigt att tänka en och två gånger innan man gräver under huset ;)
gaia
 
gaia skrev:
innan man gräver under huset ;)
??? under huset? ???
 
Yonna: Så länge som man inte vattnar anser jag att det är bättre med buskar invid huset. De tar nämligen hand om en del vatten som kommer dit medan grus och plattor bara släpper genom.

Eller är jag ute och hojjar?
 
Tommy_S skrev:
Yonna: Så länge som man inte vattnar anser jag att det är bättre med buskar invid huset. De tar nämligen hand om en del vatten som kommer dit medan grus och plattor bara släpper genom.

Eller är jag ute och hojjar?
Tommy S

För "novisen vid spisen" låter ju det där kanonbra, men finns det några buskar som klarar sig utan att man vattnar om de är planterade utmed fasaden??
Vi har nämligen krypgrund på vårt hus och ska ju självfallet följa yonnas råd och låta bli att plantera något utmed grunden, MEN jag har en liten plätt på några meters längd som ligger under köksfönstret och mot garageinfarten där det blir afalt/plattläggning och det känns så trist att inte ha nåt grönt på den gaveln av huset, den ligger iof. mot nord-väst så det är ju i princip ingen sol förrän efter 18.00 på kvällen.
Men vad tror ni, törs man plantera nån växtlighet där utmed fasaden, med tanke på krypgrunden och isf. vad ???


//Christina.

EDIT: Lite OT kanske men tillfället lämpade sig så bra för min fråga :-/
 
byggimpert skrev:
Men vad tror ni, törs man plantera nån växtlighet där utmed fasaden, med tanke på krypgrunden och isf. vad ???
Lite OT kanske men lämpade sig så bra för min fråga :-/

//Christina.
Annars kan du ju ställa några krukor där istället! Med fat under, så kan du vattna bäst du vill, och du får lite blommor och grönt. Och mindre ogräs! ;D *gillar krukodlingar*
 
Immobil skrev:
??? under huset? ???
... runt om är mer tydligt... jag ser det nu efter dina ???... ???
;)gaia
 
Jag fick ett tips om att man kan gräva ner åldersbeständig plast under rabatten (som vattnet från bevattningen kan rinna utefter) om man nu absolut vill ha förtjusande rosor vid huset... och det vill man kanske ;)

Gaia: hur fick du bort gammal färg och puts? Handpicka (hammare och mesjel)? eller maskin?
 
Hej Boussard!
Bara med hammare och mejsel ;)Det där med att ta bort färgen var rätt enkelt på sina ställen. Väggen var målat med Kalklimfärg(1938?) som övermålades med en modern plastfärg senare .Man kunde riva plastfärgen som tapet eftersom limfärgen släpte lätt från putsen där ytan var fuktskadat;D. Putsen ramlade av sej själv bara man närmade sej med hammaren - så illa var det på väggytor närmast golvet! Jag tog bort bara det som satt löst + ALLA fyllningar och reparationer gjorda med spakel och cement fast dom satt hård på visa ställen. Men där det var målat med den tätta färgen direkt på putsen och inte fuktskadat så var det hopplöst att ta den bort :-/ och det skulle behövas en lämplig ???maskin förstås. Hade ingen. Jag försökte med värmepistol och brunsåpa - inget fungerade och till slut var det en liten kniv och tålamod som återstod. Sånt hade jag inte i överflodd så till slut bestämde jag mej att slå ner all puts. Jag kom aldrig till rent tegel eftersom det fanns halmmattor emellan (isolering anno 1938) och den puts som hängde kvar fick stanna. Det mesta är rensat upp till 1,2m over golv och omputsat med ny kalkputs på den gamla kalkputsen. Det var det första putsjobb i mitt liv så jag viste inte hur långt man ska gå i detta totala förstörelse/iver ??? Det blev helt OK ;D.
Har du en "envis" fastbiten färg på dina putsade väggar så är det den råa styrkan som gäller. I stället för att ta bort färgen blir det lättare att ta bort färg och puts med samma hammarslag. Det ser förfärligt ut när man börjar och man tror inte att det blir bra igen men det blir det - garanterat! Kalkputs är smidig att jobba med och håller inte på fukten ( som cementputs gör) om det finns ingen extrem överbelastning. Och jag tycker att det var ändå roligare jobb än att gräva för dränering. Det syns att man har gjort något = källarväggar ser bra ut och är snustorra nu. Till och med på dom ställen där jag var mycket tveksam om det kommer att torka ut. Jag har skrivit mer om puts i källare i andra "putstrådar".
gaia
 
Det ante mig att det var ett "grottgöra".

Väntar frenetiskt på att rörmockaren ska sätta in värmeväxlaren till vår fjärrvärme. Sen sätter jag fart med att picka ned putsen i tvättstugan. Nu antar jag att jag har KC-puts i min källare (1959) och förhoppningsvis silikatfärg. Förre ägaren har tyvärr inrett källaren med träreglar och asfaboard med tapet på (grön urrrk) så den måste ner innan man kan se all källarvägg.

Den del som jag har rivit (för att fjärrvärmen drogs in där) har puts som har släppt och lite saltutfällningar. Jag har hört att saltet kommer när grunden torkar, stämmer det?

Nu tappar jag tråden lite, men JAG skulle vilja sammanfatta processen omdränering enligt följande:

+dränering kan i bästa fall förbättra (minska) fukten i källarens väggar.

+man får en isolerad källarvägg.

- traditionell dränering får inte bort fukt under plattan, huset kan fortfarande stå i vatten.

- dyrt, man kan putsa och måla mycket källarvägg och köra många timmar luftavfuktare för dom pengarna.

- kan i sämsta fall öka risken för sättningar i/på grunden.

Det är mina tankar och argument
 
Hej Boussard!
Saltutfällningar kommer när vatten/fukten vandrar i väggmaterialet och kommer upp till ytan där vatten torkar (varmt utrymme) och salter fälls ut. Processen beror tyvärr inte på uttorkningen av grunden... Man brukar lägga på ny puts och det tar olika lång tid innan besvären kommer igen om fuktvandringen fortsätter. Den förklaringen läste jag på danska sidor där dom kallar puts en offerlagg som ska repareras ibland. Hade det varit en träkonstruktion så skulle det rutna i sån miljö men det är ingen katastrof om det är f.ex. en tegelvägg. Ta bara bort putsen där den sitter löst eller är skadat och putsa igen med samma sort putsbruk(KC?)  eller svagare ( med mera kalk i) och kanske klarar det sej i nästa 40 år ;). Det blir kanske inte så mycket slit som du befarar ;) Om reglar var friska och tapeten inte var möglig så kan man gissa att det är en gammalt saltutfällning som du har där....
Puts i min källare på några ställen närmast golvet var riktig fuktig och under färgen kunde man se glänsande kristaler ;D. Din källare verkar vara i bättre tillstånd ;)
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.