Myresjöhus ska smälla upp två hus på en tomt här i närheten. Nu ska pannorna på och det har stått utan takpapp rätt länge och under tiden har det verkligen öst ner regn mellan varven. En dag börjar de spika läkt och nu ska de lägga pannor. Jag trodde man skulle lägga ytpapp och ev. täckpapp innan man spikar läkt. IMG_3485.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj då!
 
Låter som att det kan vara bra att du dokumenterar det där i fortsättningen. Känns inte bra!
 
Finns väl behandlade skivor, (nåt plastmaterialtätat) som om man använder slipper papp/duk så det kan nog vara korrekt gjort...

De ser ju också ut att vara lagda med överlapp så jag röstar nog för att det nog är korrektamundo.
/ATW
 
Redigerat:
Myresjöhus kör med antimögelbehandlad plywood med gummilister i alla skarvar på sina hus. Så det du ser är helt ok.
 
  • Gilla
sisuchef och 4 till
  • Laddar…
Ser ut att vara "riktigt gjort" eller ja det är så dom gör nuförtiden.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är så dom kör nu för tiden när det ska gå snabbt! O ja, det kan man tycka vad man vill om:rolleyes: jag bor själv i ett sådant hus, och det funkar väl ok om undertaket går att inspektera med jämna mellanrum. Går det inte att kolla skulle jag vara väldigt tveksam. Enl. min erfarenhet så håller det hyfsat tätt om man bortser ifrån att vissa infäsningar fästs rakt in i dessa skivor. Det ger en utmärkt ingång för vattnet.
Nä, när jag bygger nytt kommer jag betala extra för att det läggs vanlig takplyfa med papp, läkt och tegel. Hellre safe än osafe.
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Impregnerad plywood med omlott skarv har Myresjöhus haft väldigt länge. Det resulterar i att det blir en bula på taket vid varje skivskarv något som en snickare som jobbar yrkesmässigt inte godkänner lika lite som deras täckbräda vid blockskarvar när det är liggande panel.Man får vad man betalar för.
 
I
Nu när du fått svar kanske jag kan låna tråden och ställa en fråga i ämnet.
Nedersta läktet, ska inte det vara lite tjockare för att kompensera så att pannan ligger i samma vinkel som de övriga?
Frågar för att de la mitt tak som på bilden och den nedersta panna doppar lite. Ser lite knas ut.
 
Ser väldigt klart ut för att lägga tegel......eller inte:rolleyes:
Rännkrokar och takfot saknas fast man mosat upp teglet. Tyder på dåligt planering.
Antimögel shhupp shofräs skivor bla bla bla. Skitbra lösning!!!
Stål tål väta. Plast tål väta. Sten tål väta. Trä bör INTE utsättas för väta mer än nödvändigt.
Men som sagts här......man får vad man vetalar för.
 
Jepp, det stämmer... Den ska var lika mycket "tjockare" som godstjockleken i takpannan.
 
Lösning lirar ju iaf rent företagsekonomiskt för tillverkaren. Fungerar troligtvis klanderfritt under garantitiden... Men knappast efter 20år. Skulle det skita sig och bli skada inom garantin är det ändå lönsamt att reparera det enskilda objektet pga de övriga 99% av taken håller ju tätt, eller snarare synas inte.
 
I
Ahlin skrev:
Jepp, det stämmer... Den ska var lika mycket "tjockare" som godstjockleken i takpannan.
Anade att det var nåt sånt. Det är ju inte särskilt enkelt att åtgärda heller.:( Lika bra att kalla kåken arkitektritad istället.
 
Haha, den var bra! Lösningen böhöver inte vara jätteknepig. Skjut upp andra raden pannor nerifrån räknat... Lyft bort nedersta raden, sala på läkten, lägg tillbax första raden, skjut ner andra raden. Arbetet blir dock knepigare om pannorna är stormsäkrade som dom ska... Sen är det ju inte helt effektivt om man ska göra det via stege :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.