Hej!
Vi håller på att renovera tvättstugan. Vi har nu fastnat då det kommer upp en kabel ur golvet som satt på en ditsatt vägg. Kan detta vara något annat än golvvärme, som vi inte skall ha pga oisolerad platta. Således riskfritt att kapa? Efter att säkringen är bortkopplad och test att inte strömförande mm.
Mvh,
Mattias Larsson
 
  • En termostat för golvvärme med en tillhörande kabel som kommer upp ur betonggolvet i en under konstruktion renoverad tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oupphängd vägguttag med exponerade kablar och en rörledning som kommer upp ur golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av termostatens baksida för golvvärme med synliga kablar och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Nej, det är definitivt golvvärme.

Koppla ur matande kabel i den dosa den kommer från.
 
  • Gilla
Mattia5
  • Laddar…
Inte bara koppla bort kabeln utan demontera dom kablar som inte används.
 
  • Gilla
Mattia5
  • Laddar…
E elmont skrev:
Inte bara koppla bort kabeln utan demontera dom kablar som inte används.
Tack för svaren!

Elmont, menar du något annat förutom att koppla bort dom och klippa kablarna där de går in i golvet?

-Själva kabeln som kommer från taket och går direkt till elskåpet tänker jag låta vår elektriker antingen använda till någon annan installation eller koppla bort från elskåpet. Tyvärr är det några veckors väntetid för elektriker och renoveringen har fastnat pga kabeln som går in mitt i golvet nu när ditsatta väggen är borta.)
 
Det jag menar är att alla trådar som inte ska användas ska demonteras, i den mån det är möjligt. Vissa vill lämna dom g:a trådarna för framtida behov, men det funkar nästan aldrig utan dom är bara till hinder när man i framtiden ska göra nått "nytt" och inte har en aning om vad det är för trådar som "sticker fram".
 
  • Gilla
Mattia5 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.