Hej! Bor i ett 1 1/2 plans hus med källare och vind från 1926.

På ovanvåningen har den tidigare ägaren tilläggsisolerat taket i två av de befintliga sovrummen. I det trejde rummet var tidigare ett badrum, och jag håller nu på att konvertera detta till sovrum och vill därför isolera även detta.

Nu har jag börjat riva ut gammal inredning och snedtak. För att riktigt komma åt med isoleringen vill jag tillfälligt ta bort väggen mellan detta rum och det angränsande somrummet. Väggen är en regelkonstruktion med isolering. Vad jag kan se så står "syllarna" direkt på plankgolvet och mot innertaket. Väggen är ca 3 meter lång. Detta kan väl inte vara en bärande vägg? Eller? Vill ju vara 100% säker... (de bild 1&2)

En annan fråga när jag ändå håller på. Började riva ner snedinnertaket för att få plats med mer isolering. Detta tillverkat i vass, puts och stålnät. Finns det någon risk att detta är (VAR) en del av en bärande konstruktion? (se bild 3)

Jocke
 
  • DSCF1955.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CCF20070411_00000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF1948.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga men det verkar inte som du har en takstol över väggen så då bär den bara innertaket.
 
I
Om du menar väggen parallellt gavlarna är den sannolikt inte bärande. Däremot kan den vara vindavstyvande, även om det är högst osannolikt på den korta längd som huset har. (Den funktionen brukar tilldelas gavlarna.)

Menar du väggen parallellt takfot/-nock ut mot takfoten, är det svårt att avgöra med bara dessa uppgifter. Det beror på hur takstolen är utförd.

Vad jag kan se av planritningen och bilderna är takstolen troligen en ramverkstakstol. (Men det kan vara en Svensk takstol oxå.) I så fall finns det stödben ner i väggen som är bärande. (Alternativt snedsträvor ner mot takfot bakom väggen.) Några av dessa har blivit bortplockade av föregående ägare för att kunna ordna intjacket för parsänguppställningen. Det går att göra, men det går inte att ta bort samtliga eftersom takstolens statiska verkningssätt då ändras till det sämre.

Betr. snedinnertaket med vass, puts och nät, är det inte bärande. Däremot tynger det. Så om du plockar bort puts m.m. avlastar du takstolen som då får lättare att bära yttertaket. Alltså ett plus ur belastningssynpunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.