Hej, har köpt ett hus från 1917. Öppnade ventilationsluckorna i väggen och började intressera mig för hur mekanismen där inne fungerar. Efter lite läsning i trådar så verkar det vara en relativt vanlig företeelse med asbestskivor innanför luckan. Försökt googla bilder på hur detta kan se ut men får ingen riktig bild.
Försökte fota insidan av ventilationsluckan för att se om någon har någon idé om vilket material det kan vara, om det är asbest.
Förstår att i huvudsak är skadligt om man bearbetar det men vill ändå veta. Förstår också att jag kan skicka in prover men börjar ändå här om någon har erfarenhet av hur dessa plattor kan se ut.
 
  • Väggmöte tak, vattenskada, svartmögel, blåsning i färg, fuktskada, behov av reparation och sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det är en suddig och närbild på ett fönster eller en spegel med reflektioner, smuts och mönstrad yta ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk utrymme, metalldetalj, damm, brun kant, bristfälligt ljus, dunkel synlighet, odefinierbart objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

De fall där jag har sett ventilationsrör i eternit så har det varit gråa plattor, 4 st i fyrkant och man har tydligt sett skarven i vinklarna.
E emeliefr skrev:
Förstår att i huvudsak är skadligt om man bearbetar det men vill ändå veta.
Inte "i huvudsak" utan "bara".
Alltid bra att veta för rätt som det är kanske du funderar på att förbättra ventilationen i huset.
 
M
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Minnie Mesola
Det har troligtvis varit asbest där tidigare, men nu är du så lyckligt lottad att nästan allt blåst in eller ut. I huset jag växte upp i var alla ventiler försedda med denna isolering. Eller, jag borde skrivit VAR försedda med denna isolering, eftersom nästan all asbest försvunnit. limma gärna på frigolit på luckan som ersättning.

Minnie
 
BirgitS BirgitS skrev:
De fall där jag har sett ventilationsrör i eternit så har det varit gråa plattor, 4 st i fyrkant och man har tydligt sett skarven i vinklarna.
Alla eternitkanaler jag har sett har varit helgjutna med rundade hörn.


Öppen ventilationskanal i en vägg med isolering och träspån runtomkring. Renovering eller byggarbete pågår, ofärdigt tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
namnbyte och 3 till
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Alla eternitkanaler jag har sett har varit helgjutna med rundade hörn.


[bild]
Det stämmer, men nu var väl frågan om ventilationsluckan och inte själva röret i eternit? Utan vad som kan vara bakom luckan som hon öppnat :)
useless useless skrev:
Alla eternitkanaler jag har sett har varit helgjutna med rundade hörn.


[bild]
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.