Putsad tegelvägg i källaren i gammalt hus. Tidigare målat med tät färg och bakom färgen mellan puts o färg ser det ut såhär där det finns visst färgsläpp.

Kan det vara äkta hussvamp eller är det något annat?
 
  • Vägg med flagande vit färg och rostfläckar, med synligt underliggande material där färgen fallit bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar. Jag har sett den tråden men tycker inte jag kan utläsa svaret på min fråga baserat på den.

Någon som tror att jag behöver gräva mer i detta?
 
Vad luktar det? Vi har nyligen haft en som inspekterat vår krypgrund och att ta ett prov skulle kosta drygt 6000kr. Det får du tillbaka om din försäkring täcker äkta hussvamp, men är det något annat så betalar du det själv. Jag hade idag utan att tveka gjort en analys. Det kan sprida sig rätt snabbt med rätt förutsättningar.
 
R
SW6 SW6 skrev:
Tack för svar. Jag har sett den tråden men tycker inte jag kan utläsa svaret på min fråga baserat på den.

Någon som tror att jag behöver gräva mer i detta?
Vad är väggen murad med för bruk?
för att hussvamp ska kunna finnas och överleva behöver den tre saker cellulosan i trä, kalk som finns i gamla murade hus samt vatten..
Tar man bort en av dom ovanstående så kan inte hussvampen leva eller om bara två av dom finns så kan inte hussvamp uppstå…

Min bedömning är att det inte är hussvamp på det jag ser utan någon annan fukt relaterad svamp…
 
Skrapa bort färgen på ett större område och borsta rent så man verkligen ser hur det ser ut över tid.......
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hej, tackar för era svar. Det varken luktar eller finns på ett större område så jag gissar på någon slags utfällning istället.

Tack återigen för alla svar!
 
Det där ser ut som salt utfällning blandat med lös puts
 
Lånar tråden lite, rev tapet på en yttervägg i fritidshuset nu ikväll och när jag rev ner så lossnade tapeten in till masoniten (troligtvis från 40-tal). Såg då nedan bruna ”pulver” på väggen. Kan det vara hussvamp? Sitter ganska högt upp på väggen. Huset är helt i trä.
Närbild på en vägg där tapet har rivits bort, med synlig masonit och brunt pulveraktigt material på ytan, eventuellt tecken på hussvamp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en modern spånskiva som kanske blivit blöt och börjat sönderfalla. Den återgår ju till sågspån då.......
 
  • Gilla
NoreTor och 1 till
  • Laddar…
Ja kanske sant. Får se om det kommer tillbaka nu när jag torkade bort det. Men kanske lägga att byta skivan då? Innan vi sätter på nytt ytskikt.
 
S Stefan1972 skrev:
Ser ut som en modern spånskiva som kanske blivit blöt och börjat sönderfalla. Den återgår ju till sågspån då.......
Håller med👍
 
  • Gilla
NoreTor
  • Laddar…
Du behöver inte byta skivan, men måla den för att limma ihop spånet på ytan igen. Det räcker till nästa gång det skall tapetseras om igen.
 
  • Gilla
NoreTor
  • Laddar…
Sen bör det ju påpekas att om skivan är blöt periodvis så beror det ju antagligen på nånting.......
 
  • Gilla
NoreTor och 1 till
  • Laddar…
Tänker att jag får lossa och se hur det ser ut under. Viss skillnad i nyans mellan dessa två. Sorry för OT.

En vägg med flagnande färg och smuts, ett trälist vid toppen och en rund vit platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.