Hej!

Vi håller på att bygga om köket och under två lager gamla golv träder ett trägolv fram. Vi har inte grävt fram så mycket än men tänkte kolla vad forumet tror om huruvida det skulle gå att rädda? Det är något slags plastgolv limmat på och när vi bryter loss rutorna är det svart lim ovanpå träet. Jag antar att det går att slipa ner sånt här men tänkte kolla ändå.. ifall det inte ser lovande ut kanske det är bättre att låta plastgolvet va kvar och lägga något nytt ovanpå.

Bilder:
Delvis avlägsnat plastgolv med svart lim på trägolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt trägolv under borttaget plastgolv med svart lim och byggavfall synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis avlägsnat plastgolv med svart lim över synligt trägolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Det går säkert att slipa ner och få fint. Dock en stor varning här, limmet och golvplattorna kan innehålla asbest. Ser ut som typiska hårda plattor som ibland var armerade med asbest samt limmade med svartlim. Skulle tagit asbestprov om jag var i din sits, innan du gör något mer.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det där är ju ett lappverk, syftar på mittenbilden?
Kan innehålla asbest, ja. Av plattorna att döma är det 30-tal.
Jag hade inte brytt mig om att försöka göra nåt av det, lagt något nytt efter smak ovanpå.
 
M Muuuuurtin skrev:
Det går säkert att slipa ner och få fint. Dock en stor varning här, limmet och golvplattorna kan innehålla asbest. Ser ut som typiska hårda plattor som ibland var armerade med asbest samt limmade med svartlim. Skulle tagit asbestprov om jag var i din sits, innan du gör något mer.
Ok där ser man! Det ska vi absolut hålla koll på då. Har du någon rekommendation för var jag kan göra ett asbestprov? Jag gjorde en snabb googling men det var lite av en djungel.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det där är ju ett lappverk, syftar på mittenbilden?
Kan innehålla asbest, ja. Av plattorna att döma är det 30-tal.
Jag hade inte brytt mig om att försöka göra nåt av det, lagt något nytt efter smak ovanpå.
Byggnaden är från 1955 så 30-tal kan det inte va(om nu inte någon hittat ett gammalt lager plattor nånstans vilket kanske inte är så otroligt som man kan tro). Apropå lappverk så är bilden i mitten från där köksbänken stod innan. Jag anar att resten av golvet är snyggare parkett, folk från styrelsen säger att originalgolven i köken var parkett, men ja.. vi får väl se då, asbestprov först.
 
Krasst, är det värt allt arbete för att sedan kunna konstatera att det blev inte så bra, det är trots allt ett spontat och lagt golv för att något annat ska ligga ovanpå. Vill du ha trägolv så lägg ett nytt.
 
M
V Vedhuggare skrev:
Ok där ser man! Det ska vi absolut hålla koll på då. Har du någon rekommendation för var jag kan göra ett asbestprov? Jag gjorde en snabb googling men det var lite av en djungel.
Jag har använt Evema flera gånger och Sahlgrenska en gång, nöjd med båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.