Hej

Min fru vill skaffa 4 höns, oklart vilken modell. När vi var hemma hos några bekanta stod det där en väldigt fin och välbyggd hundkoja, som tydligen följde med deras husköp, men de har inga planer på att skaffa hund. Jag tänkte direkt att detta kan bli ett bra hönshus med vissa modifikationer. De sa jag kunde få hundkojan gratis. Men jag har noll och ingen erfarenhet av höns mer än vad jag har läst lite om.

Vad tror ni utav denna enkla skiss? Vi kommer absolut att höja upp den på plintar kanske 40 cm, och skapa ett inhägnat område under kojan. Sen är det väl främst höjden på väggarna som oroar lite. Kanske kan det bli bra om man gör taket öppningsbart och sen bygger till en liten utbyggnad för värpredena, modell brevlåda? Ett litet fönster måste sättas in också. Samt en öppningsbar dörr.

Vad tror ni, går det att göra ett hönshus för 4 hönor? Hur rekommenderar ni att man modifierar byggnaden? Inredning? Det är tänkt att hönshusets ena gavel ska vara mot vår altan så att man enkelt kan gå dit. Kanske gaveln ska göras öppningsbar som en stor dörr så att man kan komma in och städa?

Tack på förhand
S
 
  • Enkel skiss av en hundkoja omvandlad till hönshus med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns nu en artikel på första sidan här på BH om hönshus, det kanske kan ge dig inspiration.

Några tankar från är hönsägare:

För reden som du kan vittja utifrån. Viktigt dock att det inte drar, det gillar inte hönsen.
Sätt sittpinnar ovanför en skiva så förenklar du mockningen. De bajsar mest när de sitter på pinne, bra om det inte hamnar i ströet. Om det hamnar på skivan kan du skrapa ner det i en behållare direkt, utan att blanda det med strö.

De behöver ljus, antingen fönster eller lampa. Tänk på att de ska vara speciella lampor till höns, ej lysrör, osäker på LED, det är något med frekvensen som stressar dem.
 
ylven ylven skrev:
Det finns nu en artikel på första sidan här på BH om hönshus, det kanske kan ge dig inspiration.

Några tankar från är hönsägare:

För reden som du kan vittja utifrån. Viktigt dock att det inte drar, det gillar inte hönsen.
Sätt sittpinnar ovanför en skiva så förenklar du mockningen. De bajsar mest när de sitter på pinne, bra om det inte hamnar i ströet. Om det hamnar på skivan kan du skrapa ner det i en behållare direkt, utan att blanda det med strö.

De behöver ljus, antingen fönster eller lampa. Tänk på att de ska vara speciella lampor till höns, ej lysrör, osäker på LED, det är något med frekvensen som stressar dem.
Hej och tack för kommentar!

Jo har läst den artikeln, många bra tips. Var väl mest osäker på formen på denna hundkoja om det är värt att plocka isär den och försöka göra hönshus av den. Jo alla luckor tänker jag behöver nån sorts gummilister så att det inte blåser in kallt. Bra tips om en skiva som de kan lägga sin avföring på. Ska förmedla det till frugan.

Vi kommer att bygga ett litet fönster av en plexiglasskiva. Det är krav på det, och vi måste även lämna in bygglov för hönshuset, tro det eller ej. Kostar 2000 kr. Det är därför jag håller på att utreda om vi ska utgå ifrån hundkojan eller bygga något helt nytt från scratch. Det hade sparat in minst bygglovskostnaden att återvinna denna fina koja. En tigersåg är allt som behövs för att såga ut en stor dörr och ett fönster, sen lite gummilister och gångjärn så är vi klara. Bor i södra delen av landet så en keramisk värmelampa behövs knappast, men någon sorts belysning lär behövs så att man ser att städa på vintern. Kanske räcker en LED-lampa med batteri så länge. Finns ju såna man kan klistra fast på väggen.

/S
 
Jag som har en lite byggtråd kring hönshus. Bygglov låter onekligen märkligt. Sätta den helt på hjul och faktiskt flytta runt den rätt regelbundet är kanske ett alternativ för att smita undan? Volymmässigt blir den ju ungefär lika stor som den jag bygger.

Jag hade kört på. Bygg till ett värprede som är öppningsbart utifrån och mossa en sida så du får så stor öppning som möjligt. Jag ska försöka med djupströbädd för att inte behöva mocka ut allt varje vecka. Annars är det trevligt att kunna öppna och bara dra ut allt till en skottkärra (tänker jag). Lampa behövs inte för hönsen utan kanske mer för dig. Hönsluckan kan ju gå på batterier men jag sätter ett väggintag för att kunna ha uttag för 220v till utvändig lampa och ev värmare inuti. Sen bygger jag in en 12v trafo som ska driva en en fläk i tilluften + en shellypuck till hönsluckan så jag får den uppkopplad i mobilen
 
Bra ide ovan att sätta hundkojan på hjul!

Om du ändå väljer varianten med bygglov skulle nog jag försöka få tag på någon begagnad lekstuga istället, som är lite större.
 
S steve5432 skrev:
Hej och tack för kommentar!

Jo har läst den artikeln, många bra tips. Var väl mest osäker på formen på denna hundkoja om det är värt att plocka isär den och försöka göra hönshus av den. Jo alla luckor tänker jag behöver nån sorts gummilister så att det inte blåser in kallt. Bra tips om en skiva som de kan lägga sin avföring på. Ska förmedla det till frugan.

Vi kommer att bygga ett litet fönster av en plexiglasskiva. Det är krav på det, och vi måste även lämna in bygglov för hönshuset, tro det eller ej. Kostar 2000 kr. Det är därför jag håller på att utreda om vi ska utgå ifrån hundkojan eller bygga något helt nytt från scratch. Det hade sparat in minst bygglovskostnaden att återvinna denna fina koja. En tigersåg är allt som behövs för att såga ut en stor dörr och ett fönster, sen lite gummilister och gångjärn så är vi klara. Bor i södra delen av landet så en keramisk värmelampa behövs knappast, men någon sorts belysning lär behövs så att man ser att städa på vintern. Kanske räcker en LED-lampa med batteri så länge. Finns ju såna man kan klistra fast på väggen.

/S
Bygglov för litet hönshus? Kan du inte ha det som friggebod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.