Förmodligen inte eller är det vädret som inverkar?
Huset ska målas och en hussida ska skrapas. snart klar med skrapningen och då tagit ett litet område och lagt på grundfärg för o se hur det blir. Nu har det gått en vecka sen jag grundade och färgen är faktiskt inte helt torr än. Den känns fuktig fortfarande och trycker jag fingret mot färgen så blir jag vit. Förvisso har det varit djävulskt regnande sista veckan men ska tilläggas att det är under tak jag målat så ingen kontakt med regn. Luften däremot lär väl ha varit rejält fuktig. Men ett par soldagar har det också varit och idag hela dagen nästan med sol och fina vindar.
På burken står det dammtorr 4 timmar och övermålningsbar 16 timmar. i denna takt är jag tveksam om det ens är torrt på 2 veckor. Är det sånt man får räkna med denna årstid eller något annat som är galet? Fasaden var torr och ren så det kan jag utesluta.
Färgen jag använder är Flugger Exteriör OljeGrund
 
  • färg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det stryket med för färgtyp innan? Har du oljat in det renskrapade?
 
som jag hoppades på stod det inte rätt till med färgen. kontaktade fluggerbutiken och det visade sig att de hade haft problem med torktiderna på denna grundfärg. Det var olyckligt att jag fått en sådan burk då de skulle vara bortplockade. Fick en ny 10L hink gratis med en nyare grundfärg och fick även med en burk grundolja. Bra kompenserat tycker jag då jag bara hade köpt en 3L från början. Tur man bara har provgrundat några paneler med den dåliga färgen. Får hoppas den torkar innan snön kommer iaf så man hinner få på riktiga färgen.
Den nya grundärgen jag fick på bild.
 
  • färg1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.