40-talls 1,5 plans hus på 75 kvm. I mitten finns en rejäl murstock som går igenom hela huset och även i källaren. Väggen känns som en enkel gipsvägg, men jag är osäker.
 
  • Ett sparsamt inrett rum med öppning till kök, stege, väggkonst och plantor. Dämpad belysning, mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helga007 Helga007 skrev:
40-talls 1,5 plans hus på 75 kvm. I mitten finns en rejäl murstock som går igenom hela huset och även i källaren. Väggen känns som en enkel gipsvägg, men jag är osäker.
Vilken vägg är det du menar?
 
T Tompafix skrev:
Vilken vägg är det du menar?
där köksbordet står bakom och stege framför
 
Helga007 Helga007 skrev:
där köksbordet står bakom och stege framför
Finns det en våning över?
 
T Tompafix skrev:
Finns det en våning över?
ja, det är 1,5 plan
 
Helga007 Helga007 skrev:
ja, det är 1,5 plan
Svårt att uttala sig utan en planlösning. Men oftast behöver bjälklaget ( det golvet på andra våningen ligger på ) något stöd under.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Har du en planlösningar för huset och några tekniska ritningar som sektionsritning?

På 40-talet hade man inga gipsväggar.
 
T Tompafix skrev:
Svårt att uttala sig utan en planlösning. Men oftast behöver bjälklaget ( det golvet på andra våningen ligger på ) något stöd under.
Planlösning finns inte… men här en bild till från en annan vinkel. Huset är väldigt litet så jag undrar om inte det ytterväggarna och murstocken som är det bärande? Eller?
 
  • Tomt rum, renovering pågår, stege, skrivbord, skuggor, kartong, trägolv, vit strumpa förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Har du en planlösningar för huset och några tekniska ritningar som sektionsritning?

På 40-talet hade man inga gipsväggar.
sorry mitt fel, på 2000 talet renoverades huset av förra ägaren och han kunde inte svara mig om det är bärande… planlösningen har jag inte.
 
BirgitS
Murstockar brukar inte vara bärande i 40-talshus utan tvärtom vill man inte sätta fast bjälklagret i murstocken.
Det är t.ex. troligt att det finns bärande väggar kring trappan så att inte bjälklagret kring trapphålet rasar ner. Det är även vanligt att väggar som går ungefär under taknocken är bärande. Sen finns det även stabiliserande väggar som man inte kan riva hur som helst heller.

Du behöver nog ta reda på hur bjälkarna i bjälklagret går och om de vilar på några innerväggar för det brukar vara det som avgör. Om du inte kan göra det själv så behöver du anlita en byggkonstruktör.

Man kan inte se utanpå en vägg om den är bärande eller inte.
 
  • Gilla
Helga007
  • Laddar…
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.