Hej!

Vi ska bygga till på ena gaveln på huset och då befintliga avloppsröret går längs med gaveln ned till avloppsbrunnen så uppkommer några frågor som jag önskar svar på.

Tillbyggnaden ska innehålla ett kök, tvättstuga, dusch och badrum och röret i gamla huset kommer inte att användas alls när tillbyggnaden är klar. Rören är relativt nya (2002-2003) och moderna bruna plaströr.

1) Är det ett problem med att ha kvar gamla avloppsrören som inte kommer att användas när tillbyggnaden är klar? Ska jag tänka på något speciellt när jag skarvar in ett t-rör på det gamla röret, då den kvarvarande delen går in till gamla huset inte kommer att användas?

2) Hur ska avloppsventilationen dras? Ska jag ha kvar den som nu luftar upp i gamla huset? Eller ska jag (som jag tänkt) dra nytt rör upp på taket på tillbyggnaden? Eller spelar det ingen roll?

3) Ska jag spara gamla röret i gamla toaletten (som blir ett vanligt rum) och ha t.ex. en lucka i golvet där man kan hitta gamla röret? Då kan man kanske spola där om det skulle behövas?

Se bild/skiss på före och efter tillbyggnad.
 
För klargörande: Självklart så skulle man kunna ta bort det gamla avloppsröret helt, men vi önskar ha den gamla kvar under utbyggnaden. Sen när hela utbyggnaden är klar, så bygger vi bort den gamla toaletten och köket och gör vanliga rum där.
 
Är det ingen som har något tips?
 
Kan inte se något uppenbart problem med att behålla de gamla rören, se till att plugga dem korrekt.

Avloppsventilationen är en liten egen "vetenskap". Det finns ett dokument på uponors hemsida som heter något i stil med projektering inomhusavlopp. Där finns tabeller för hur långa ledningar utan avluftning får vara.

Det handlar om att sträckan från ex. en toa till en avluftad stam inte får vara för lång. För då byggs det upp ett för stort undertryck bakom "kolven" av spolvatten som går genom röret. Troligen blir det bättre, eller iallafall inte sämre om du sätter avluftningen i den nya delen, om det bara är där det skall finnas saker som levererar vatten till avloppet.

Men det där måste planeras noga.

Visst kan du ha en lucka till det gamla röret. Men det är nog bättre om du kan ha en renslucka til röret någonstans i närheten av toan.
 
Tack!

Då tar jag bort den gamla avloppsventilationen och sätter dit en ny som går upp på taket. Och så behåller jag gamla "toalettanslutningen" men gör det teknisk möjligt att nå genom en lucka i golvet och skruvar en kraftig plugg på detta.

Då blir det teoretiskt möjligt att spola i gamla toalettanslutningen förbi den nya, även om det självklart riskerar att bli lite "kladd". Men det kan man ta en dag om det skulle visa sig att det ligger gammalt gegg i gamla avloppsdelen som börjar lukta eller något. Ja, som inte den nya avloppsventilationen kan lufta bort då.
 
Om du drar upp en ny luftning så finns det väl ingen anledning att ha kvar den gamla toalettanslutningen. Rensa kan du ju göra genom din nya toalett/brunn. Varför inte proppa bort den gamla ledningen där du går på med din nya.
 
Ursäkta men hur gör man ett nytt inlägg? Jag hittar inget alt på appen och på ordinarie webbsidan fick man inte göra nya inlägg..?
 
Jag hade sparat röret i så användbart skick som möjligt ifall man skulle vilja ändra planlösningen senare. Röret kanske också går att bygga om till el/data-kanalisation eller tillluftsventil till en braskamin.

Plugga ordentligt dock, så att du slipper läbbig lukt. Och dokumentera var röret går.
 
Mia74 skrev:
Ursäkta men hur gör man ett nytt inlägg? Jag hittar inget alt på appen och på ordinarie webbsidan fick man inte göra nya inlägg..?
Ett nytt inlägg har du precis gjort. Kanske menar du ett nytt ämne, eller en ny tråd. På vanliga websidan går du till lämpligt delforum och klickar på "nytt ämne". Du måste vara inloggad för att kunna skapa nya ämnen eller göra inlägg.

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack!
 
Svar till Eddie76: Ja, huvudanledningen till att vi vill ha kvar "det gamla" är ju att vi måste ha kvar gamla toaletten tills hela nybygget är klart, annars har vi ingen toalett. När nybygget är klart och vi öppnat in dit så tar vi bort gamla toaletten, men då vill jag inte gräva hela vägen inunder nybygget för att ta bort gamla röret och göra om skarven. Därför så tänkte jag ha kvar röret där gamla toaletten gått på, men när vi inte ska ha någon toalett så gör jag ett golv med en lucka i så att det är tekniskt möjligt att hitta och/eller ansluta till det gamla avloppsröret på ett bra sätt.
 
Ok men i så fall så så kan du ju även behålla den gamla luftningen och slippa göra en ny om den är okay, du behöver inte två luftningar.
 
Ja, visst. Så kan man ju också göra. Jag hade tänkt att ta bort gamla avloppsventilationen och toaletten, men sen göra en snygg lucka i golvet där gamla toaletten stått om man nu behöver komma åt där eller vill koppla in något annat dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.