Hej, jag och min sambo har precis köpt hus som vi får tillgång till i början av maj. Badrummet är i dåligt skick så vi tänkte koppla in en duschkabin i källaren tills vidare. I gamla pannrummet sitter dessa på väggen. Kan det vara så att det är varm och kallvatten eller är det något som hört ihop med gamla oljepannan?
 
  • Två vattenkranar på en vägg som kan vara för varmt och kallt vatten, eventuellt tillhörande en gammal oljepanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett källarrum med synliga rör på väggen och en gammal vattenpanna, misstänkt kopplat till varm och kallvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser absolut ut som det varit kall- och varmvatten där tidigare. Kanske har det stått en tvättbänk med ho där tidigare?
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Mittröret är skvallerrör från expansionskärlet. De två andra ser definitivt ut att vara varm och kallvatten. Lämpligen följer du dem och ser vad det är.
 
Krilleman
Jag tror @Josth har prickat helt rätt.
Helt enligt min erfarenhet också. 👍

Gammal tvättbänk som stått där med KV/VV.
Avloppet från den tvättbänken var draget ner till brunnen.

Dock lite grynig bild.
Ta en bättre bild på KV/VV-kopplingarna så får du bättre svar hur du ansluter duschkabinens anslutningsslangar!

Och varmt välkommen till forumet på byggahus.se @Amanda Jonsson 😊
 
Tack snälla för era svar. Det var kall och varmvatten så nu står duschkabinen inkopplad där 👍🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.