Hej alla,

Julen -02 beställde vi ett nytt kök från en internationell kökstillverkare. Köket anlände i mars -03, men sedan dess har det varit helt omöjligt att få de sista felen korrigerade. Det rör sig om lättfixade saker som ett försvunnet hyllplan, en saknad halogentransformator, en defekt slaskventil i diskbänken. Men VD:n för märkets lokala köksbutik är tamigf-n värre än Roy & Roger i TV-serien Macken.

Nedan har jag klistrat in det brev vi just undertecknade och skickade iväg.



[adressen]

När vi för ett år sedan bestämde oss för att skaffa ett nytt kök besökte vi flera olika köksspecialister i Göteborgsregionen. Till sist föll vårt val på X, dels för att Xs säljare kunde erbjuda en tilltalande köksdesign, men framförallt för att vi trodde att säljarna av ett relativt okänt varumärke skulle anstränga sig lite extra för att etablera varumärket i regionen. Våra krav skilde sig säkert inte från andra kunders; en bra och kreativ dialog i designen av köket, en ISO-certifierad produktion och leverans av köket med målet att antalet fel skall vara noll, och om ändå något fel skulle uppstått, en ansvarig som snabbt ser till att korrigera felen.

När nu ett år har gått kan vi konstatera att vårt antagande var djupt felaktigt. Jag vill passa på att understryka att vårt tålamod har varit gott. Efter det att leveransen i mars 2003 försenats, skåp har visat sig inte gå att montera som anvisats på ritningen, bänkskivor har hållit felaktiga mått, så var vi ändå vid gott mod. Sent i juni möttes [vi] och [X-butikens VD] för att reglera de sista felen. Det som sedan hänt, eller snarare inte hänt, är det som dränerar vårt förtroende för X-butiken som leverantör med professionella anspråk. Trots telefonsamtal efter telefonsamtal, mail efter mail är allt vi får höra ”jaså, snickaren har inte tagit tag i det”, ”konstigt, jag har ju kontaktat NN för att det skulle fixas” och ”kan du skicka mig listan igen över felen”. Hur mycket skall en kund behöva göra för att få de produkter och de tjänster kunden redan har betalat för? En hel del tydligen.

I slutet av september 2003 skrev vi i ett mail att vi förstod att X-butiken har svårt att lösa våra fel, och erbjöd istället en uppgörelse där vi erhåller ett par köksdetaljer med motsvarande värde. Uppgörelsen avslogs, och skall man se något positivt i det så var det ju i varje fall ett livstecken. Nu är det december 2003, och alla fel som vi kom överens om i juni återstår att lösa. Vi kan inte se att vi på något sätt hindrat deras lösning. Under året har [maken] bistått sin mor i ett köp av ett Marbodal-kök från Högsbo Trä, och goda vänner har köpt kök från dels HTH och IKEA, alla utan större problem än att de korrigerats veckorna efter leverans. Våra erfarenheter av X-kök är långtifrån lika positiva.

Detta brev är avslutningen på vår serie av ensidiga kontakter. Det vi begär är att X-butiken reglerar återstående fel enligt den överenskommelse vi gjorde i juni och detta i kristlig tid, det vill säga senast den 24:e dennes. Om X/X-butiken misslyckas med att uppfylla sin del av vårt ömsesidiga avtal kan vi inte göra annat än att beklaga, och inrikta våra ansträngningar på att varna andra konsumenter.




Vad tror ni, kommer han att fixa felen innan julafton? Julafton 2003, skall tilläggas. Ladies and gentlemen, place your bets.
 
Det kan du med största sannolikhet fetglömma.
Tomten är inte kökstillverkare... :(
 
Kansumentverket? Anlita jurist??
 
Kan ni tänka er! Tomten hann fram i tid!
Dan före dan dök den sista saknade prylen upp (en elektronisk transformator som hör till skåpbelysningen). Veckan innan dök den saknade relingshyllan upp, och någon dag senare den saknade diskho-proppen.
Så här i efterhand kan jag ju tycka att något ursäktande brev också kunde ha varit på sin plats, men vad kan man begära. Och vi specificerade ju faktiskt inte objektet "förklaring" eller "ursäkt" i listan över felande detaljer i leveransen.
Man kan undra om det var brevet som gjorde susen, eller det faktum att jag kontaktade Kundsupport hos kökstillverkaren själv (som för övrigt finns i samma land där Tomten anses ha sin hemvist).

Vad har vi lärt oss på detta, då? Jo, det finns klara liknelser mellan vår käre köksleverantör och bergvärmepumpsleverantören; bägge var oerhört "på" så länge kontraktet inte var påskrivet. Efteråt kom de flesta prylarna på plats så mycket att man kunde använda grunkorna, men sedan får man ligga på precis som om man vore någon anställd försäljarassistent för att påminna käre säljaren om vilka förpliktelser han inte levt upp till, gång på gång. Kunder med ironiskt sinnelag skulle kunna tro att skrivkunnigheten hos säljarna upphör iom avtalsteckandet och sedan sköts all ärendehantering i huvudet, till lika ett lätt dement sådant.

Nåväl. Nästa gång jag skriver avtal på något med sex siffror eller mer kommer jag att undersöka om leverantören har någon certifiering syftande på noll fel, för de har de säkert. Det är ju toppen, för det har vi i vårt hushåll också - vi betalar fakturorna i tid, och vi iordningställer platser för leverans osv i enlighet med avtalet. Mitt avtalskrav kommer att vara att endera parten bara skall behöva föra talan om åtgärd av fel vid ett enda tillfälle förutom vid besiktning; utöver detta gäller konsultarvode med timdebitering. Vad tror ni, kan det funka?
 
jo..

Bra att det löste sig för dig i allafall :D :D

Man borde kunna skriva in i avtalet/kontraktet att köparen ska godkänna leveransen/installationen och att det ska vara komplett lev/installation vid ett speciellt datum. Tid utöver detta datum borde bli en X% eller XX% avdrag i $$..

för er del då 2003-12-24 ;)

Tycker att hantverkare över lag brukar glömma vissa detaljer vid installationer, typ lister o kontakter osv = små grejer men irreterande små grejer o när man på talar detta.. " å fan vi kommer för bi nästa måndag o fixar detta". Man tar ledigt = 1 dag förlorad lön, å Inte fan kommer det någon hantverkare inte, glömde bort han inte med >:( .. Det hela slutar med att man skiter i det o fixar det själv. (känns det igen eller??)

Men som sagt var Grattis till erat nya (kompletta) kök :D
 
Varför inte Sverker PLUS!?
Men nu var det visst fixat. Annars verkar det vara ett bra sätt att sätta fart på saker och ting!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.