Jag förvandlar vårt vissna pannrum till tjusigt hobbyrum i värsta Ernst-stilen. Jag började optimistiskt genom att slipa bort färgen från betongväggarna och skaffade cementbelagda byggskivor av cellplast (har de något vedertaget namn, egentligen?). Jag började limma skivorna mot väggarna med vanlig fix.

Av en händelse fick jag besök av en murare i ett annat ärende. Han tittade på skivorna, skakade på huvudet och sa att det där skulle man nog undvika om man ville att putsen på sockeln skulle sitta kvar. Fukten skulle inte kunna vandra ut ur väggen utan stängas inne och orsaka skador. Han rekommenderade ventilerade skivor men visste inte vad de hette.

I efterhand har jag funderat på detta. Släpper inte puts (spritputs applicerad på 30-talet) igenom fukt? Om jag hade bett muraren putsa källarväggarna i stället för att sätta skivor - hade jag då fått samma problem? Om jag nu envisas med skivor borde jag kunna skära remsor och sätta bakom skivorna för att få en luftad konstruktion?

För info är huset gammalt. Den ena av de två aktuella väggarna är dränerad nyligen. Den andra täcks av en stor utvändig trappa.

Tankar från forumet är välkomna.

//Henrik
 
Det ligger något i det han säger. Med skivorna får du temperaturfallet över isoleringen och inte över väggen. Det innebär att drivkraft för diffusiv fuktvandring ut genom väggen i princip saknas. Under olyckliga förhållanden kan du uppnå en kritisk fuktmättnad i väggens yttre delar som i sin tur leder till frostsprängning när det slår över till frysgrader.
 
Tack för svar. Då hjälper det inte med en luftad konstruktion med liknande skivor? Det är den isolerande effekten som kan ge problem snarare än att det blir för tätt på insidan?
 
Jag kan tillägga att skivorna bara är 10 mm.
 
Mjae. Alltså om man leker med tanken att du skulle lufta bakom skivorna så blir det ju en del egenkonvektion där och då försvinner nog det mesta av temperaturskillnaden. En sådan lösning vore kanske inte så bra heller efter som det inte kan uteslutas att det blir en viss temperaturskillnad som under vissa förhållanden skulle kunna ge upphov till kondens mot väggen i luftspalten.

Tio mm är inte mycket men räkna på vilket värmegenomgångsmotstånd du har i väggen och vad dessa skivor ger dig. Det är stor skillnad på isolerande material och icke isolerande material.

Jag har aldrig grejat med en sån här lösning så jag vet inte utan att ha räknat på det. Det beror mycket på vad du har för väggar också - att de är av betong säger inte så mycket - men muraren är nog inte helt fel på det och har kanske sett projekt där det gått snett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.