Hej!

Jag bor i en bostadsrätt och har jagat med ljus och lykta efter en firma som kan renovera mitt badrum i mer än ett halvår nu. Förra ägarens "renovering" var en katastrof och nu 3 år sedan köp ramlar kakel från väggarna, rören läcker och går sönder konstant p.g.a felinstallation, tvättmaskinens el är skarvad etc. Elen var också ojordad men har satt in en jordfelsbrytare. Det var svårt att hitta en firma (fick in 3 offerter och jag kontaktade säkert 10 firmor iaf) men till slut skrev jag kontrakt med en. En av mina vänners bror har anlitat dem och varit nöjda.

När jag anlitade dem hänvisade de till byggkeramikerrådets hemsida där de finns registrerade. Jag skickade all information till min BRF samt skisser. Detta var i april. Jag hörde ingenting och tänkte att allt var frid och fröjd. Men nu idag (2 veckor innan startdatum) stannar en medlem i styrelsen mig på gatan och vill att jag lämnar in intyg för våtrum-, el- och vattenbehörighet från firman annars får jag inte renovera. De nöjer sig inte med BKRs hemsida. Firman hänvisar återigen då till BKRs hemsida.

Det är ju klart att jag förstår varför de begär dessa intyg men de hade kunnat meddela mig detta för 1,5 månader sedan när jag hade lite mer tid. Kan de stoppa min renovering om jag inte uppvisar dessa intyg? Är livrädd att jag ska få betala pengar i skadestånd eller nåt till firman om de inte kan sätta igång på startdatum. Är också livrädd för vattenskador (om det nu inte redan finns det....). Hur tycker ni jag ska göra?
 
  • Gilla
Eva52 och 1 till
  • Laddar…
Fast vad vill Brf ha !?
Om BKR har en lista där företaget du har anlitat står med så är det ju intyget på att dom har behörighet ?
Så vad gör det för skillnad om firman skriver ut den sidan eller du ?

Eller skall dom bara skriva ett eget "word dokument" där det står: "Vi har behörighet" ?

Sen efter jobbet så skall du ju begära ett våtrumsintyg (som brf antagligen vill ha en kopia på), samt kvitto från både dom och elektrikern.

Sen undrar jag om Brf verkligen får stoppa dig med hänvisning till några sådana dokument ? Dom kan ju begära att arbeten skall göras av certifierad firma med intyg, men om du gör det med certi firma och får ett intyg så bör dom väl inte kunna kräva vilket format intyget är på ?

BRF har nog inte mandat att fysiskt stoppa din reonvering. Det handlar mer om att om det uppkommer skador i framtiden så kan du få stå för dom själv (inklusive skador på andra lägeneheter/fastigheten)

Men prata med Brf om vad dom menar (har andra firomor lämnet in speciellt intyg eller är det egenskrivet, och varför funkar inte en utskrift från BKR isf - som rimligare är mer tillförlitligt än ngt dom skriver själv?)
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
Vad säger stadgarna om detta? Förmodligen kan styrelsen inte göra annat än att "tycka".
 
  • Gilla
jonny wessberg1 och 9 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast vad vill Brf ha !?
Om BKR har en lista där företaget du har anlitat står med så är det ju intyget på att dom har behörighet ?
Så vad gör det för skillnad om firman skriver ut den sidan eller du ?

Eller skall dom bara skriva ett eget "word dokument" där det står: "Vi har behörighet" ?

Sen efter jobbet så skall du ju begära ett våtrumsintyg (som brf antagligen vill ha en kopia på), samt kvitto från både dom och elektrikern.

Sen undrar jag om Brf verkligen får stoppa dig med hänvisning till några sådana dokument ? Dom kan ju begära att arbeten skall göras av certifierad firma med intyg, men om du gör det med certi firma och får ett intyg så bör dom väl inte kunna kräva vilket format intyget är på ?

BRF har nog inte mandat att fysiskt stoppa din reonvering. Det handlar mer om att om det uppkommer skador i framtiden så kan du få stå för dom själv (inklusive skador på andra lägeneheter/fastigheten)

Men prata med Brf om vad dom menar (har andra firomor lämnet in speciellt intyg eller är det egenskrivet, och varför funkar inte en utskrift från BKR isf - som rimligare är mer tillförlitligt än ngt dom skriver själv?)
Ja, jag skrev till BRF att det borde vara tillräckligt med vad BKRs hemsida säger och att själva våtrumsintyget får jag efter renoveringen. De har inte svarat. De går inte att ringa dit och har bara fysiskt öppet en gång i månaden. Jag skrev också till firman igen om de hade något slags papper jag kan visa föreningen men de har inte svarat än heller. Blir så trött då det finns flera badrum på den här gatan som ser ut som hej kom och hjälp mig pga hempulare (som definitivt inte lämnat några intyg) och det gör man inget åt. Jag förstår att man är försiktig men även jag som inte kan nåt om sånt här förstår att det inte går att fejka sig till att stå med på BKRs lista.

De vill också att de ska anlita personen som byter brunnen (och står för kostnaden) men det innebär att firman jag anlitat måste ha uppehåll i 3 dagar och vänta in den här personen. Det verkade också vara ett krav från BRFs håll. Det skulle också försena renoveringen med 1 vecka då de måste hitta och anlita den här hantverkaren som byter brunnen. Detta fick jag också reda på igår trots att jag lämnade in all info i april. Har frågat om jag kan bekosta detta själv och slippa deras gubbe men väntar på svar.

Kanske så att de inte kan stoppa renoveringen? Det är ju liksom inte nåt svartarbete utan ett helt vitt företag.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad säger stadgarna om detta? Förmodligen kan styrelsen inte göra annat än att "tycka".
Har hittat stadgarna från 2019 vilket verkar vara de senaste. Där står inget om krav på intyg utan bara att BRF kan rekommendera bostadsrättshavaren att anlita auktoriserad entreprenör. Bifogar en bild på detta.

Skärmbild av paragraf 31 från en stadga som beskriver bostadsrättshavarens ansvar och underhållsrekommendationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ashot Martirosyan och 2 till
  • Laddar…
Bostadsrättsföreningen ansvarar ofta för stammar och bjälklag. Så hälsa dem att de är välkomna att byta innan eller efter din entreprenad är avklarad (obs ironi). En vettig styrelse låter utförande entreprenör fakturera byte av golvbrunn direkt till föreningen. Men allt annat som räknades upp hör till underhåll som du som bostadsrättshavare själv råder över och är skyldig att utföra.
 
  • Gilla
Lassebo och 4 till
  • Laddar…
Det är en gråzon, och föreningen kan troligen inte göra mer än att uppmana dig att komma in med intyg. Men dessa intyg är värdefulla även för din egen skull om en försäljning blir aktuell. Köpare värdesätter tydlighet i sådana här frågor. Det kan även vara bra att ha om det blir en skada som involverar ditt försäkringsbolag. Så du har ett eget intresse av dessa dokument, och det ör märkligt att firman inte vill ge dessa. Kan det vara så att de lämnar över arbetet till en underleverantör till exempel.
 
  • Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
Ring till ordföranden. Kontaktuppgifter brukar finnas, ex på anslagstavlan.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Bostadsrättsföreningen ansvarar ofta för stammar och bjälklag. Så hälsa dem att de är välkomna att byta innan eller efter din entreprenad är avklarad (obs ironi). En vettig styrelse låter utförande entreprenör fakturera byte av golvbrunn direkt till föreningen. Men allt annat som räknades upp hör till underhåll som du som bostadsrättshavare själv råder över och är skyldig att utföra.
Ja det var väl så jag tänkte att det skulle gå till och att jag eller firman fakturerar i efterhand. Känns otroligt meckigt. Är osäker på om firman jag anlitat ens skulle gå med på att en utomstående entreprenör kommer in och bara byter brunn liksom? Hur kan de då garantera att att alla våtrumskriterier uppfyllts om nån annan har varit där och gjort ingrepp?
 
H hempularen skrev:
Ring till ordföranden. Kontaktuppgifter brukar finnas, ex på anslagstavlan.
Finns tyvärr inget telefonnummer (just nu i alla fall, det har varit ur funktion ett tag) men ska kolla med grannen om hon kanske har nåt.
 
C
E Edda skrev:
Är osäker på om firman jag anlitat ens skulle gå med på att en utomstående entreprenör kommer in och bara byter brunn liksom? Hur kan de då garantera att att alla våtrumskriterier uppfyllts om nån annan har varit där och gjort ingrepp?
Brunnsbytet måste ske innan din entreprenör kör igång med tätskiktet, så de förutsättningar din entreprenör jobbar mot är den nya utbytta brunnen och ingenting annat.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Brunnsbytet måste ske innan din entreprenör kör igång med tätskiktet, så de förutsättningar din entreprenör jobbar mot är den nya utbytta brunnen och ingenting annat.
Det är inget som jag fått veta? Då hade jag ju meddelat firman detta att de inte kan påbörja renoveringen överhuvudtaget innan den här brunnskillen är färdig. Tänk om det tar 3 veckor typ, vem står för de kostnaderna då? Känns som att det kommer bli väldigt krångligt oavsett. Vet du om detta är ett krav eller ett önskemål från BRFs sida (själva säger de att det är ett krav).
 
Du kan ju inte byta brunn efter att nan gjort golvet. Om den sedan behöver bytas beror på dess ålder och om den kan användas, samt passar mot den golvbrunn du beställt.

Vad anser firman du anlitat?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
E Edda skrev:
Det är inget som jag fått veta?
Det är en "teknisk" förutsättning då man måste bila upp golvet för att byta brunnen och därmed blir ju ytskiktet/tätskiktet förstört. Din entreprenör kan ju göra visst förberendande arbete som t.ex. rivning och elinstallationer under tiden, men visst, det måste ju tajmas ihop.

Om BRF tar på sig brunnsbyte skulle jag tolka det som att de också anser att det ligger under föreningens underhållsansvar och därmed skall föreningen även stå för den kostnaden. Såväl som allt det praktiska kring brunnsbytet.

Det är möjligt att din förening har andra idéer om detta, men det som formellt gäller är att underhållsansvaret är svart/vitt uppdelat enligt stadgarna på föreningen respektive medlemmen. Föreningen sköter sitt på sitt sätt och på sin bekostnad. Och du sköter ditt på ditt sätt och på din bekostnad. Har viss förståelse för att föreningen vill lägga sig i ditt val av entreprenör, men formellt sett är det inget de har något att göra med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
E Edda skrev:
Har hittat stadgarna från 2019 vilket verkar vara de senaste. Där står inget om krav på intyg utan bara att BRF kan rekommendera bostadsrättshavaren att anlita auktoriserad entreprenör. Bifogar en bild på detta.

[bild]
Då finns inget formellt hinder mot att du börjar iaf.
Det där du skev om brunnsbyte kan dock vara viktigt, men rivning osv kan man ju köra igång med under tiden.
 
  • Gilla
Edda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.