Hej,
Jag har ett fritidshus från 40-talet. Sent 90-tal köptes halva tomten till och inkluderandes i fastigheten, tidigare en kohage med stora nivåskillnader. Vi har en gammal brunn vid huset på originaltomten som användes fram till mitten på 90-talet när kommunalt vatten och avlopp kopplades in.

Den tillköpa delen av tomten består mest av slånbärsbuskar och nu i helgen när jag röjde hittade jag en betongplatta mitt bland slånbärsbuskarna, just här var det ungefär 50-100 cm lägre än den delen som är en anlagd trädgård. Betongplattan är fyrkantig eller avlång och gissningsvis ungefär 1,5 meter bred.

Kan detta vara en gammal brunn? Är/var det vanligt att det finns brunnar i anslutning till kohagar? Lantbruksfastigheten som denna delen av tomten tillhörde har inget hus i närheten av min tomt. Om det inte är en brunn, vad skulle det i så fall kunna vara? Det ligger några betongklumpar med en platt sida och en med små stenar fastgjutna bredvid betongplattan, jag har tidigare hittar liknande klumpar i andra delar av trädgården men då antagit att de kommit från en gammal betongtrappa som ska ha funnits tidigare.

Tacksam för svar!
 
  • Fyrkantig betongplatta bland löv och vegetation i trädgården, möjlig rest från tidigare brunn eller trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gödselplatta låter väl mer rimligt i anslutning till kohagen. De andra betongbitarna kan ju vara kanten, som välts/fallit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.