Hej!
Fick förra veckan order av en kollega på bygget att koppla bort byggströmen till den nya hissen i huset. Hade inte möjlighet att spänningssätta den fasta installationen till hissen just då, så den stod utan över helgen. På måndagen kom byggbasen och sa att vi inte fick koppla bort strömmen utan att först prata med hisskillarna, då svindyra batterier kunde gå sönder.
Vad är det för batterier som kan gå sönder och varför?
Med vänlig hälsning
 
Det jag amatörmässigt skulle gissa på, är om det finns lithium batterier till nödbelysning och kanske nödtelefonen. Lithiumbatterier (av vissa typer) tål inte att djupurladdas. Det skall normalt finnas skydd i batteriet eller laddaren mot djupurladdning, men om inte det finns eller fungerar korrekt, så kanske de blir förstörda.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Om det är batteri till telefon och nödbelysning känns det som att man kör det till botten ,att koppla ur i förtid för att rädda batteriet känns bakvänt i ett läge där det behövs nödkraft.
 
  • Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
Samtidigt känns det riktigt hål i huvudet att ha batterier till nödsystem i en hiss som inte klarar ett oplanerat spänningsbortfall.

Men så är den sista idioten förmodligen inte född än.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Man får utgå från att batterierna är dimensionerade efter hur långa strömavbrott det normalt är, är ju en trade off mellan hur ofta batteriet laddas ur helt och hur stort batteri man måste betala för.
 
Naturligtvis. Det är fortfarande en värdelös konstruktion då den i så fall kräver att säljaren byter ut samtliga batterier i området om det skulle råka inträffa ett strömavbrott längre än "normalt".

Det faller på sin egen orimlighet. (Och gör det inte det så är det någon som bör se sig om efter ett annat jobb).
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Borde finnas något serviceläge där batterierna inte laddas ur.
 
Tack för svar! Har också tänkt att det borde vara något sådant, men tyckte det lät lite väl bra att batterierna är kaputt efter urladdning. Får försöka haffa någon som har mer koll i veckan!
 

Bästa svaret

Jobbar med hiss. I gamla hissar finns ofta INTE nödtelefon, och ofta inte heller nödbelysning. Således skall nödkraften räcka för att hålla in larmknappen för att göra "sig hörd". Dvs.du har inte någon effekt så länge "inget används". Det är ofta inte ens ett laddningsbart batteri på dessa. (däremot så byter man ofta gärna till detta). Effekt går då bara åt för att "ringa" när knappen väl hålls in.

Besiktningsorgan kontrollerar en gång per år, samt service/skötselföretag ofta runt 3 ggr separat. Plus att service/feltagare ofta kontrollerar i samband med "andra typer av fel" (när man ändå är på plats).

Nyare hissar så finns reservkraften för att "ta det initiala" strömavbrottet. Nödbelysing tänds (effektförbrukare till direkt). På nyare hissar så kommer hissen larma automatiskt via data-trafik. Men på samtliga nya så används även nödtelefon för att få talkontakt med larmcentral (batterieffekt går åt). Internt i trapphus går larmsignal.

Det finns regler som säger hur länge hissen skall belyst. Det är dock meningen att man ska komma ut från hissen ganska fort. Så belysningen är inte till för att "hålla hur länge som helst",utan för att göra sig hört. Som standard så larmar man,och hissfirman kommer relativt fort. Kan inte jourtekniker komma, så larmas räddningstjänsten (med blandat resultat beroende på team).

Givetvis finns det andra setuper. Dyrare. Så lägsta nivån är reglerad i EN81-20, EN81-28 regler, osv. Men finns hissar som även automatiskt evakuerar till närmaste plan, och släpper ut folk på batteri. Finns även hissar som kan fortsätta gå X resor på batteri.

Allt handlar om kostnad.

Någon service-switch för att stänga av nödsignal låter kanske "smart", men nej, praktiskt inte bra. Istället kör nyare systemet självtest på batteri, och blir stående med dåligt batteri (fungerar inte alls, ens normalt). Och telefonen/linan/abonnemang ringer upp en larmcentral var tredje dag för att "verifiera" a-live signal. Nyare system kan köra via datatrafik a-live trafik varje minut (teoretiskt). Ska du lämna hissen utan ström (korgbelysning/nödagg går ofta på egen säkring i skåpet) så brukar man mekaniskt frikoppla batteriet för att skydda mot urladdning. Men det innebär att självtestet kommer slå ut hissen.Finns förvisso en over-ride på den övervakningen (ibland) på X timmar för att kunna hämta nytt batteri på lager-lokal. Men nja :)

Svindyra är väl ofta dock inte batterierna (om det är hyfsat vanligt fabrikat, inte extravagans utrustning). Men utkörning/jour/timmar kan sticka iväg. Och eventuella körningar för att hämta material. Totalkostnaden dvs. Inte ovanligt fel på byggen faktiskt :)
 
  • Gilla
Elektriker999 och 2 till
  • Laddar…
Batterier till nödljus och nödtelefoner i hissar som jag sett har varit blybatterier. Och det har inte funnits skydd mot djupurladdning. I sådana fall är batteriet inte förstört efter en helg utan ström. Men det kan mycket väl ha fått en förkortad livslängd. Att byggbasen vill undvika detta på en ny hiss är ju förståeligt. Sedan låter det som en överdrift att batterierna skulle vara svindyra.

Det finns system för att vid strömavbrott köra hela hissen på batterier. Då är det lite mer pengar inblandade i batterierna. Även i dessa fall rör det sig ofta om blybatterier utan skydd mot djupurladdning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.