Hej,
Enligt detaljplan får: ”Kryssmark med undantag för garage och uthus inte förses med byggnader”.
Min fråga är således om bastu kan klassa som uthus?
Tack för hjälpen!
 
H Henrik.S skrev:
Kolla den här tråden:

[länk]

Men annars kan du ju klassa den som friggebod eller attefallshus som båda får byggas på prickad mark.
Den tråden gällde gamla lagen och sen måste man tänka på att kryssmark och prickmark inte är samma sak.
 
Ok, så det ni säger är att om jag håller mig inom friggebod och attefall så spelar det ingen roll vad det är för användning eller syfte för byggnaden, trotts att detaljplanen specifikt förbjuder det?
 
M Bergknallen 6 skrev:
Ok, så det ni säger är att om jag håller mig inom friggebod och attefall så spelar det ingen roll vad det är för användning eller syfte för byggnaden, trotts att detaljplanen specifikt förbjuder det?
Så enkelt är det tyvärr inte, beror på hur gammal detaljplanen är (ordalydelse, syfte mm kommer in i tolkningen) man kan inte vara säker till 100%, men sannolikt så kan du köra det som friggebod/attefall
 
Tack!
Detaljplanen är från 2015 och syftet med kryssmarken (om det var den du syftade till) är att begränsa hus i framtida potentiella bullerutsatta områden(tågspår). Detta inte ordagrant, men andemeningen i planbeskrivningen tolkar jag så.
Låter som om det inte finns ett ja eller nej här. Så det blir väl att fråga min lokala bygglovshandläggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.