Tvättstugan i vår förening har egenheten att väggarna dryper av fukt, till en punkt där ibland droppar från taket efter att man använt den. Det är framförallt på vintern när vi inte har fönstren öppna som detta händer. Jag har fått i uppdrag att ta reda på hur vi kan fixa detta problem med bättre ventilation.

Min teori är dock att det egentligen inte är en ventilationsfråga, utan händer på grund av att både taket och två av väggarna är tveksamt isolerade stenväggar. Med andra ord skulle det kunna vara så att det helt sonika kondenseras så mycket pga att väggarna är kalla, inte att luften är för fuktig.

Frågan kvarstår dock, hur kan man lösa detta? Isolering är inte rimligt. Kan man ha någon sorts avfuktare? Både torkskåp och torktumlare blåser den fuktiga luften direkt ut, så det kan inte vara det som är problemet.
 
Det är en kombination av bägge skulle jag säga. Den varma fuktiga luften kondenserad när den träffar dom kalla stenväggarna/taket. Avfuktare fungerar men hur ser ventilationen ut idag?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
huggan skrev:
Det är en kombination av bägge skulle jag säga. Den varma fuktiga luften kondenserad när den träffar dom kalla stenväggarna/taket. Avfuktare fungerar men hur ser ventilationen ut idag?
Tack för input. Ska försöka ta lite bilder ikväll på hur det ser ut. Återkommer ikväll/imorgon.
 
O
Ventilationen är en viktig del, helt klart!
 
Det låter lite skumt tycker jag. Visst ventilation kommer att förbättra. Men Om tumlare och torkskåp blåser all luft ut genom ngn. sorts utblås utomhus, då borde det inte vara någon större fuktighet i luften i tvättstugan.

Om det blir så fuktigt att det droppar från taket, så måste det nästan vara fuktig luft från apparaterna som på något sätt kommer in i rummet.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Har ni någon hygrometer? Om fuktigheten håller sig kring 50% är det hyggligt torrt i luften. Något annat som kan avge fukt, tex varmmangel, tvättbalja eller ångstrykjärn?

Hur kalla är väggar och tak på vintern?
 
Blir det varmt i tvättstugan? Isåfall är det rimligt att tro att det är kondens. Öppnar man fönstret på sommartid så både ventilerar man ut varm luft (som innehåller mycket fukt) och släpper ut värme, men på vintern så borde dåligt isolerade stenväggar vara kallare och därmed bildas det mer kondens.

Jag skulle ha provat att ställa dit en avfuktare till att börja med.
 
hempularen skrev:
Det låter lite skumt tycker jag. Visst ventilation kommer att förbättra. Men Om tumlare och torkskåp blåser all luft ut genom ngn. sorts utblås utomhus, då borde det inte vara någon större fuktighet i luften i tvättstugan.

Om det blir så fuktigt att det droppar från taket, så måste det nästan vara fuktig luft från apparaterna som på något sätt kommer in i rummet.
Du glömde tvättmaskinen, den har inget utblås men avger dock varm fuktig luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.