Y
Sugen på att ha elmätare till bl.a. värmepumpen.
Törs man köpa en beg Kamstrup 382?
Trippmätaren går att nolla men hur är det med den vanliga? för de nollas väl inte direkt när strömmen bryts för då hade ju inget stämt sen efter ett strömavbrott..
 
Det är väl en "vanlig" elmätare, antar att det är en rätt så krävande procedur att nollställa dem.
Annars hade de nog inte varit godkända som elmätare av elbolagen.

Om du skall ha den till värmepumpen så har det ju egentligen ingen större betydelse vad den står på från början, du antecknar ju vad som är noll för dig.
 
Y
Förvisso, men det är ju roligast om den börjar på 0 :)
 
Jag håller med. :)
 
Köp en 3-fas mätare från Eltako den har en permanent tariff och en som är nollställningsbar.

Till höger om displayen befinner sig knapparna MODE och SELECT som används för att
bläddra genom menyn. Först aktiveras bakgrundsbelysningen. Därefter kan den totala effekten
per tariff och återställbart minne RS1 resp RS2 samt momentanvärdena effekt, spänning och
ström per fas visas.

http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/katalog/eltako_F_SmartMetering.pdf
se sidan F10 eller F11.
 
Y
Fast då gissar jag på att den inte har sån diod som man kan sätta avläsare på och logga med datorn?


De hade iofs något fräsigt på sidan F2 men är förtrött för att förstå något justnu, hehe
 
Yrrol skrev:
Fast då gissar jag på att den inte har sån diod som man kan sätta avläsare på och logga med datorn?


De hade iofs något fräsigt på sidan F2 men är förtrött för att förstå något justnu, hehe
Exakt dom har något avläsnings program, men det finns ju även pulsutgång på mätaren kanske du kan använda ?
 
Annars går det ju att få tag på fabriksnya 382 för 1650 kr
 
Y
Elinfo skrev:
[länk]

Här hittade en som säljer Eltakos MID certifierade mätare, Men ring till din lokala elektriker och be om ett pris på E09 816 82 eller E09 816 84
Nu kan jag säkert få den billigt via jobbet men kändes ändå dyr.
-Samt tyckte det lät skumt att man bara kan avläsa den 2ggr inom 2 veckor?

Och jo, fabriksnya 382:surprised:r för ~1600 har jag sett fast även det kändes lite saftigt. Hittade dock begagnade... Så helst hade jag ju lyckats nolla, annars får jag leva med siffrorna som står sedan innan, hehe
 
Yrrol skrev:
Nu kan jag säkert få den billigt via jobbet men kändes ändå dyr.
-Samt tyckte det lät skumt att man bara kan avläsa den 2ggr inom 2 veckor?

Och jo, fabriksnya 382:surprised:r för ~1600 har jag sett fast även det kändes lite saftigt. Hittade dock begagnade... Så helst hade jag ju lyckats nolla, annars får jag leva med siffrorna som står sedan innan, hehe
Säg att du köper den via jobbet för 1600 då kostar den dig 16,66kr i månaden i 8år, de 8:a åren hur länge du kan använda mätaren innan den behövs kalibreras. Har du inte råd med 16,66kr i månaden ??

OBS alla mätare oavsett fabrikat ligger på mellan 6-10år innan kalibrering behövs, många som inte vet om detta..
 
Y
Hur lyckas man kalibrera sånna då, med andra ord borde det ju gå att nolla om man känner någon emd rätt utrustning, hehe

Skulle man tänka sådär, att allt man köper är som en form av månadsavbetalning så hade jag nog blivit gott deprimerad utav alla månadsutgifter, illa nog med telefon/internet :)
 
Yrrol skrev:
Hur lyckas man kalibrera sånna då, med andra ord borde det ju gå att nolla om man känner någon emd rätt utrustning, hehe

Skulle man tänka sådär, att allt man köper är som en form av månadsavbetalning så hade jag nog blivit gott deprimerad utav alla månadsutgifter, illa nog med telefon/internet :)
Man skickar tillbaka mätaren till tillverkaren för kalibrering, men det blir billigare att köpa en ny då, eftersom kalibrering kostar ungefär lika mkt som en ny om man räknar med frakterna. ;)
 
Y
Oj om man inte kan göra det på plats så lär det ju inte vara många som gör detta.


Får mig att tänka på en händelse, ett kvarter fick nya mätare. Efter en stund klagade en boende på att de fick så höga räkningar. Hon var enveten, hon fick se sin mätare och själv läsa av både id och förbrukning och hänvisades till att prata med elbolaget... men hon fortsatte beklaga sig att det kunde inte stämma.. desperat ville fastighetsskötaren bevisa svart på vitt att detta var hennes mätare, och slog av strömmen på mätaren..
- men hennes lägenhet forsatte lysa.. haha.. Då hade de inhyrda killarna dragit kablarna till fel lägenhet.
(Den andre boende var jättenöjd över de nya mätaren som gav honom lägre räkningar än vanligt dock, hehe.)
 
Hehe Elinfo, jag börjar nästa undra om du är någon "undercover-säljare" från Eltako.. Du nämner Eltako i nästan varje tråd du svarar i. ;)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.