Hej!

Jag gav mig på att försöka fixa ett av våra kammarlås som glappar i vredet. Efter att jag plockat ner det från dörren fastnade jag lite. Jag vill minnas att man kan ta loss den "yttre plattan", dvs det som är bakom fjädrar och kolvar och grejor på bilden. Jag kommer dock inte ihåg om den är skruvad eller bara ligger löst? På det här låset är den helt fast, men det kan bero på färg och allmän skit. Jag vill inte banka och bända för mycket om det nu är så att jag egentligen skall lossa något någonstans först.

Bonusfrågan rör tillverkare. Jag fick se att låskolven på en del lås är stämplad. På andra dörrar har jag identifierat PG Julin och FA Stenman, men det här låset går jag bet på. "Joha.... ...ung". Någon som vet vilket namn som stått där? Eskilstunastämpeln finns där i alla fall, men det hjälper ju inte så värst mycket. Nedmonterat kammarlås med synliga fjädrar och mekanism på ett bord, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närvarande kammarlås med avtagen ytterplatta, synliga fjädrar och kolvar, samt delvis läsbar stämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
”Klumpen” på plattan är troligen en mutter. Använd rostlösare typ 5-56 sen skruvar du av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.