Jag har precis renoverat klart vår kaminplats i vardagsrummet. Innan så stod kaminen (en norsk gammal gjutjärnskamin från 30-40-talet) precis intill väggen så jag har reglat upp dubbegips och satt klinkers för att få ut den från väggen en bit (se bild).

Nu har jag dock råkat ut för att det inte finns rätt dimensioner hos kaminåterförsäljarna längre. Förmodligen så har det blivit en ny standard och det finns bara rör på 120- och 150 mm. Mitt kaminrör är 170 mm och jag behöver ett rör som är 300 mm långt och 170 mm i ena änden och 175 mm i den andra, röret sticks sedan in i en krage på murstocken och in i kaminen.

Vad ska jag göra nu? Har ringt runt till plåtslagare men det verkar vara ett minst sagt svalt intresse för detta. Finns det någon slags flexibla rör som man kan dra åt med slangklämma eller liknande? Röret innan som satt direkt från kaminen till väggen var inte tätat alls utan självdraget verkade fixa det.

Behöver det vara något pecialmaterial? Funkar det med vanlig 0.9-svartplåt?

Lite bilder för att göra det mindre virrigt:

Kamin_1.jpg
1, Så här här såg kaminen ut från början, direkt mot väggen

Kamin_2.jpg
2, Infästningen mot väggen. Kaminens rör med "muffen" träddes på röret in i väggen.

Kamin_3.jpg
3, Stökig bild av hur den nya kaminplatsen ser ut.

Kamin_4.jpg
4, Nu ska kaminen i förgrunden sättas fast mot röret i väggen. 30 cm saknas.
 
Lite uppföljning. Efter idogt letande efter någon plåtslagare som kunde tänka sig att åta sig uppgiften så letade jag på ett renoveringslager och hittade ett gammalt kaminrör i rätt storlek. En vända med vinkelslipen så var det rätt längd och allt. Tipset är alltså att kolla med renoveringsbolag eller husöverskottsaffärer som kan ha gamla dimensioner liggande.

Kaminrr.jpg
 
Visst är det skönt att återvinna material? Det ger en sådan skön känsla, man vet att det är bra och oftast är det bra för plånboken också!
 
Ja, det var fint. Kostade 200:- och passade som en schmäck. Dessutom i gjutjärn och inte någon tramsig kallvalsad plåt. ;)
 
Snygg hörna du gjorde!
 
Ha-ha, tack!

Det var det värsta jobbet jag har gjort tror jag. Tog tre dagar på grund av alla hjärnsläpp under mätning och regling. Det var troll i det bygget kan jag lova... men det blev helt okej.

Om någon har tips på en täcklist till golvet bara som tar 20mm är jag evigt tacksam! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.