Har en kamin modell tung som jag ska installera i vardagsrummet.
Finns bara trägolv där så jag behöver obrännbart material som underlag.
Man kan då köpa en metallplatta eller t.ex formskuren granit för mycket pengar.
Eller så får man idén att man kan pussla ihop en platta av kraftig klinkers.
Har aldrig satt klinkers förut. Vad behöver jag mellan klinkers och trägolv för att skydda golvet från rivmärken och för att klinkerssättnigen ska bli bra?
Några allmänna tips som t.ex om man överhuvudtaget kan göra så?
:p
 
Ingen?
:(
 
Jag har aldrig gjort detta, men jag skulle anta att golvgips vore ett lämpligt unerlag.
 
Mikael_L
Kanten blir inte så snygg då, för det är tänkt att helt enkelt ligga ovanpå det befintliga golvet antar jag?
Men om det går att fixa den snygg så kan väl gips vara en bra ide.
Själv funderar jag lite på om en plåt med uppvikta kanter, och klinker däri kunde vara en god ide. Problemet här blir att fogen mellan plattorna spricker lätt, då plåten inte är så speciellt stabil som underlag...

Om golvet i sig är kraftigt nog, så kanske endast en plåt ändå är det enklaste, t.ex. ca 3 mm stål/rostfrittf-stål

Helt lätt är det nog inte iaf, särskillt om kaminen är tung, vilket medför stora krav på underlagets stabilitet för att klinker-fogarna inte ska spricka upp.
 
I installtionsanvisningarna till kaminen skall det stå vilken typ av brandskydd som golvet skall ha och dess utbredning i olika riktningar.

Själv har jag lagt en mineritskiva 12 mm och sedan klinker. Kaminen är en gjutjärn/täljstenskamin på ca 220 kg som står på 4 tassar. Mineriten är väldigt styv och jämnar ut lasten bra. Hittils efter 4 år har inga plattor eller fogar spruckit.

PjS
 
Jag skulle fräsa ner ~20 mm och sen skruva fast gips (10mm) och sen fix och klinker (10mm) på det.
 
Tack för alla tips.
Men gunne - fräsa ned i vad?
Då gäller det väl att golvet är jättetjockt? 20 mm mindre av golvtjockleken är ju rätt så mycket...
 
Mineritvarianten känns lockande, men vad kostar en mineritskiva?
Man måste ju köpa en hel för att kunna ta en del av den...
 
Mikael_L skrev:
676kr
:'(
 
Hittade en stor 3 mm stålplåt. Kan jag använda den lika väl som mineriten? Den går i alla fall inte att böja för hand. ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.