Jag har testat att sätta en kaminfläkt inne i en murspis. För att öka flödet ur ur utrymmet ovanför kassetten. Har lite svårt att se den utan stege för att kika in genom hålet men uppfattar detsom att den funkar efter en stunds eldning men slutar sedan.

Är det så att den kräver en temperaturskillnad för att generera ström. Så när den är inne i murspisen (sitter på röret)så blir det för varmt runt den och den slutar generera ström? Trodde först den gått sönder men kollade igen vid senare eldning och då snurrade den men slutade efter ett tags eldande.
 
Kaminfläkt ?är det en sådan om genererar el för fläkten. Vet inte hur den är konstruerad, men kanske det är foten som ska varm. Blir allt varmt kanske den slutar fungerar
 
J jonaserik skrev:
Kaminfläkt ?är det en sådan om genererar el för fläkten. Vet inte hur den är konstruerad, men kanske det är foten som ska varm. Blir allt varmt kanske den slutar fungerar
Jo det var ju ungefär precis det jag undrade...
 
Ja, den måste ha temperaturskillnad mellan foten och resten för att fungera, ju större temperaturskillad ju mer ström/spänning blir det.
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…

Bästa svaret

Det finns några saker att tänka på. Det är mycket riktigt en temperaturskillnad som krävs för att generera el. Sedan finns det en maxtemperatur över vilken seebeck-elementet tar skada. Och så finns det en annan maxtemperatur för elmotorn. Är den innesluten i ett rum där cirkulationen är för dålig finns det risk att den inte blir så långlivad.
 
A Avemo skrev:
Det finns några saker att tänka på. Det är mycket riktigt en temperaturskillnad som krävs för att generera el. Sedan finns det en maxtemperatur över vilken seebeck-elementet tar skada. Och så finns det en annan maxtemperatur för elmotorn. Är den innesluten i ett rum där cirkulationen är för dålig finns det risk att den inte blir så långlivad.
Det har jag checkat. 350 grader står det att den klarar och så varmt blir det ju inte ens nära. Så det är förstås precis som jag misstänkte att efter ett tag är även den övre metalldelen så pass uppvärmd att det inte genereras någon ström längre, eller i alla fall inte tillräckligt stark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.