Hej

Har begärt in offert på att instalera en kamin i mitt hus. Nu är det tyvärr så att vid den väggen som kaminen skall vara placerad så går det en takstol precis ovanför så skorsstenen kan ej gå rätt upp utan måste ha en böj på sig.

Min fråga tiller på forumet är
1 Skall jag flytta ut kaminen så den står 30cm från väggen och ha en rak skorssten
2 Ha kaminen 10cm från väggen och har två stycken 30° böjar för att flytta ut skorsten i rummet

Har någon erfarenhet?
Vilka är fördelarna/nackdelarna med alt1 respecttive alt2

Hoppas bifogade bilder kan ses och att någon kan hjälpa till
 
  • KaminAlt1RakSkorssten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • KaminAlt2BojdSkorssten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • KaminplanLosning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan kosta på att växla av underliggaren på takstolen, och kröka röret först när det är uppe på vinden, om du vill ha ett snyggt montage och kaminen närmare väggen. Om kaminen även har bakanslutning kan kanske möjligheten att placera skorstenen i rummet bakom vara en annan möjlighet. Att kröka röret synligt i rummet kommer du inte att vara tillfreds med.
 
Hej

Jag vill helst inte växla av takstolen så om det står mellan alternativen 1 och 2 vilket är isåfall bäst (vet att detta varierar mellan personer) Jag önskar få in åsikter
 
Du får ju bättre uppvärmning av luften i rummet om kaminen står en bit ut från väggen så ur den synpunkten borde alternativ ett vara det bästa.
 
Alternativ ett är billigare. Det blir också enklare att städa bakom.
Jag hade vald 1:an.
 
Utan tvekan alternativ 1 kaminen får väl knappast stå så nära som 10 cm ändå
 
Hej
Tack för svaren
Kaminen får stå som närmast 10cm från väggen.
Själv hade jag tankar på att alt2 var bäst eftersom det frigör mer golvyta och gör så kaminen inte står "mitt i rummet" men 30cm kanske inte är så långt ut (kaminens framkant kommer 80cm ut i rummet då kaminen står 30cm från väggen)

Det blir till att bygga en modell i papper och testa hur det blir i "verkligheten"
 
Med 30 cm från väggen är det troligen tillåtet med oisolerad skorsten upp till taket,det ger ju då mer värm ifrån sig
 
1. Växla av (lite mer jobb, men mindre än man kanske tror)
2. Dra röret bakåt in i nästa rum
3. Flytta ut
4. Krök på röret ovanför kaminen (ser inte klokt ut, sidodragningen kommer börja långt ner på röret).

30cm skulle räcka för ett oisolerat rör (enligt NVI's anvisning) men jag tycker det är otäckt att ha något så varmt öppet för beröring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.