Har köpt denna kamin: http://www.nordpeis.no/st_vega.htm

Så vitt jag kan se på SP:s hemsida så finns inget typgodkännande för denna kamin. Betyder det att jag inte kan få installationen godkänd av sotaren?

Någon annan som köpt samma kamin?

 
Vi har köpt en insats från utlandet. Vi har inte lyckats få fram typgodkännandet, så man får läsa på lite regler och diskutera med sotaren. Sotarn kan godkänna konstruktionen ändå. Typgodkännanden gör jobbet enklare för sotarn, men är inte ett krav. Däremot måste din eldstad uppfylla boverkets byggnadsregler. Ring sotarn och diskutera.
 
Men när man gör en bygganmälan till kommunen så ska man ju fylla
i typgodkännande ?

Eller kan man ta sig förbi detta? ;)
 
Tydligen behövs inte något typgodkännande om man kan konstruera en eldstad som ändå uppfyller Boverkets regler. Jag ser det som rätt rimligt, för annars skulle man aldrig få frimura en spis - och det får man - iallafall i vissa kommuner.
 
Oftast är enda skillnaden bara att du får ställa den 40cm längre från brännbart än de flesta typade kaminer
 
...eller så murar man upp en tegelvägg vilken fungerar som brandskydd. Då borde man kunna minska avståndet till den brännbara regelstommen.
 
Rådet att kolla med besiktningsansvarig sotare är vettigt. Jag har också köpt en icke typgodkänd utländsk pelletskamin och fått muntligt OK före installation. Om man köper färdig skorsten kan det vara vettigt att satsa på typgodkänd sådan - förenklar handläggningen.
 
Fasting65 skrev:
...eller så murar man upp en tegelvägg vilken fungerar som brandskydd. Då borde man kunna minska avståndet till den brännbara regelstommen.
Japp men då får du bygga ut minst 120mm från brännbart, sen kan kaminen placeras utanför detta

Edit: då syftar jag inte på stenens tjocklek utan på obrännbar vägg av 70 luft och 50 sten, ska inte svära på att jag inte blandat ihop det men 120 blir det iallafall, så väljer man tegel och murar det konventionellt bör man klara sig med 30mm luft.

Det finns ett par vassa sotare i göteborg, passa dig för dom!! kan bli dyrt smutsigt och omöjligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.