Hej!

Har ett uterum på 40 kvm, det enda hörnet där jag kan ha en kamin ser ut enligt bild
Hörnet av ett uterum med stora glaspartier, en vit sidobord och en vit lanternin, med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det möjligt att ha en kamin där eller hur långt från glasen behöver jag ha den?
Kan glaset ta skada av stor temp skillnad om det är kallt ute?
Hur lyder rekommendationerna?
 
Hur löser ni det med skorsten.
Vissa är ju kinkiga med att skorstenen ska upp till nocken på högsta punkten (huset)
För många år sen så tror jag till och med att den skulle gå 1 m över nock.
Mycket ändras och alla tolkar inte likadant så hör med dom som ska godkänna det.
 
Jag slumpade fram en contura kamin och den har minsta avstånd till brännbart i rygg på 100mm, så kan inte tänka mig att det blir så varm så glaset tar skada.
Men enklast är väl att fråga tillverkaren i det sammanhanget
 
A
A Argastesnickaren skrev:
Hur löser ni det med skorsten.
Vissa är ju kinkiga med att skorstenen ska upp till nocken på högsta punkten (huset)
För många år sen så tror jag till och med att den skulle gå 1 m över nock.
Mycket ändras och alla tolkar inte likadant så hör med dom som ska godkänna det.
finns inga regler som säger att den ska upp till nock eller 1meter över nock
 
Det där med över nock är gamla regler, borttaget numera.

Men du kommer ju behöva göra en bygganmälan och få kaminen besiktigad, så kontakta sotaren så blir det rätt från början.
 
A Argastesnickaren skrev:
Hur löser ni det med skorsten.
Vissa är ju kinkiga med att skorstenen ska upp till nocken på högsta punkten (huset)
För många år sen så tror jag till och med att den skulle gå 1 m över nock.
Mycket ändras och alla tolkar inte likadant så hör med dom som ska godkänna det.
A Aunty skrev:
finns inga regler som säger att den ska upp till nock eller 1meter över nock
Jag tänkte jag tar det i nästa steg. Men visst, skall den upp till husnocken är det 5 - 6 meter. annars nocken på uterummet är kanske 1 - 2 m.Så det blir eventuellt ett långt rör.

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Jag slumpade fram en contura kamin och den har minsta avstånd till brännbart i rygg på 100mm, så kan inte tänka mig att det blir så varm så glaset tar skada.
Men enklast är väl att fråga tillverkaren i det sammanhanget
Absolut, tänker mig något med en kokplatta uppepå, kanske en vedspis om den är lagom liten.
Tanken är att den skall användas som reserv vid strömavbrott för att kunna koka lite mat på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.