Hej! Håller på med att bygga en villa Kalmar från SMV i Jämtland. Vi har 38 graders taklutning samt takkupa. Nu till problemet. Vi ska installera kamin och skorsten i efterhand, dvs vi har inte beställt det av SMV. Nu säger byggarna som ska sätta ihop huset att det blir problem med skorstenen eftersom den kommer för nära en balk uppe på vinden vid takkupan, man kan därför inte ha ett rakt rör utan måste göra en vinkel på röret!! Byggarna säger att de aldrig har monterat en Kalmar med 38 graders lutning, takkupa och kamin förut. Detta låter ju helt osannolikt! Det måste ju finnas någon mer Kalmar därute i Sverige med kamin, 38 lutning och takkupa!!???? Hur gör SMV om man beställer kamin från dom då? Det är ju inte så snyggt att ha en vinkel på kaminröret..

Tacksam för svar!
 
Det är väl alltid samma taklutning på Villa Kalmar? Eller kan man välja 38/45? Det sistnämnda gör ju i sådana fall att du får mer än 155kvm eller vad Villa Kalmar är normalt. Min kompis bor i ett sådant i alla fall med takkupa och kamin, så går gör det ju bevisligen. Däremot om det är något som förbereds redan från början för det vet jag inte, men det borde du väl ha fått information om i sådana fall av SMV.
Och du har tänkt sätta kaminen på det ställe som är standard?
 
Nja, 38 graders taklutning innebär något mindre bo-area än vad det hade blivit normalt(45 graders lutning). Vi har sagt från första början till vår säljare att vi ska ha kamin i huset, detta har aldrig varit något problem, förrens nu...

Vi har rättvänt hus med takkupa ovanför vardagsrum, sovrum. Placeringen för kaminen är densamma som om det hade varit 45 grader. Det som blir problem enligt de som sätter ihop huset är att kaminröret kommer för nära limträbalken på övervåningen. Detta innebär i sin tur att du måste göra en böj på röret så att skorstenen hamnar på andra sidan nocken. I ett 45 graders hus finns två limträbalkar i taket(på vardera sida) vilket gör att man har mer plats över för kaminröret. Svårt att förklara men kontentan måste ju vara att vi omöjligt kan vara dom första i Sverige som har takkupa, 38 graders lutning samt kamin i Villa Kalmar, din kompis har ju det bevisligen.
 
Okej, skillnaden är väl den att min polare har 45 graders takvinkel, såvida det nu är standard. Jag trodde 38 var standard. Har inte jättekoll på Smålandsvillan.

Hursomhelst så håller jag med, det bör vara fler som har byggt det huset med 38 graders takvinkel med takkupa och kamin. Men de som har byggt det kanske har fått ta att det blir en "vinkel på röret" då.

Det hade ju varit bra om du blivit upplyst om det in ett tidigare skede som sagt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.