Hej,

Som rubriken lyder så har jag redan FTX installerat i huset och en kamin ska installeras inom ett par veckor.
Nu till min enkla och eventuellt dumma fråga; är det rimligt att tänka att man ska köpa en kaminfläkt för att fördela värmen från kaminen eller blir den bara överflödig i och med FTX?
Vardagsrummet kaminen ska installeras i har 2st tilluft och köket som har en valvöppning från vardagsrummet har 1 tilluft och 1 frånluft.
 
Kaminfläkten gör att luften passerar kaminen mer effektivt, kaminen kyls bättre.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kaminfläkten gör att luften passerar kaminen mer effektivt, kaminen kyls bättre.
Ok, så man har inte en kaminfläkt för att "skjuta ut" värmen i huset utan snarare för att kaminen inte ska bli för varm?
Hur som helst kan jag strunta i faktumen att jag har FTX när jag funderar på om jag ska ha en kaminfläkt eller ej?
 
Kaminfläkten gör att luften i det aktuella rummet lättare och mer effektivt cirkulerar förbi de varma ytorna på kaminen, på så sätts kyls kaminen lättare samtidigt som luften i rummet värms lättare.

Med kaminfläkten så släpps mindre värmeenergi ut genom skorstenen.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Vi har fläkt under vår kamin som blåser ut varm luft på framsidan av kaminen. En fläkt gör stor skillnad. Vi har även FTX men en fläkt till kaminen vill jag inte vara utan.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.