Är det någon som varit lika "dum som jag" och ställt en kamin på ett flytande golv (trägolv som växer och krymper med årstidernas luftfuktighet)?

Jag har redan gjort det, så gjort är gjort och jag tänker nu att jag får hålla koll på golvets rörelser och om det blir "akut" så får jag lyfta kaminen och "göra om och göra rätt" på något sätt.

Men, för att sova lite godare på natten undrar jag om någon gjort samma miss och klarat sig utan problem?
En lyckohistoria vore alltså fint att få höra. ;)

För den som vill erkänna att de gjort misstaget och där det gått åt skogen så är tråden också öppen så kan jag förbereda mig på vad jag har att göra. Inkludera då gärna hur ni sedan löste problemet om ni har löst det?
 
Det görs med majoriteten av kaminer så du kan vara lugn
 
E egge80 skrev:
Det görs med majoriteten av kaminer så du kan vara lugn
Jag hoppas du har rätt.
Blir ju skrämd av alla golvtillverkares instruktioner om att man inte får göra så, men visst, man ska ju inte googla sjukdomar heller för då har man ju minst tre dödliga sjukdomar på en gång. 🙈
 
  • Gilla
Fredrik Neiderud
  • Laddar…
Hur gick det sen @Sofia19 ?
Jag håller på att lägga flytande golv där det sen ska in en kamin. Kamininstallatören tycker det är ok att ställa kaminen på det nya golvet - men golvtillverkaren tycker tvärtom.

Har du fått problem sen och behövt åtgärda?
 
Fredrik Neiderud Fredrik Neiderud skrev:
Hur gick det sen @Sofia19 ?
Jag håller på att lägga flytande golv där det sen ska in en kamin. Kamininstallatören tycker det är ok att ställa kaminen på det nya golvet - men golvtillverkaren tycker tvärtom.

Har du fått problem sen och behövt åtgärda?
So far so good, dvs inga problem med varken golv eller kamin. Golvet har legat nästan ett år nu så de flesta luftfuktighetsnivåer bör vara ”testade” nu. Tänker ändå att det är bra att säkra utrymme för golvet att röra på sig lite extra åt andra hållet eftersom det inte kan (?) röra sig under kaminen. (Jag har dock själv gått mot den principen också och har ett vitrinskåp fyllt med porslin och annat i andra änden av rummet. 🙈)
 
  • Gilla
Fredrik Neiderud
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.